به گزارش ایرنا آرش شهابی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این اقدام شامل مرمت حوضخانه های 'شاه درویش'، 'رستم بیگ' و 'عباس آقا'، بخشی از حمام 'لج'، بخشی از مسجد جامع و موزه مردم شناسی حمام 'میرزا رسول' است.
وی اضافه کرد: مرمت میزان این بنای تاریخی به اندازه ای است که اثر مرمت شده شباهت کاملی به دوران اولیه اش داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اقدامات مرمت یک بنا پس از گذشت چندین سال از احداث آن با اقدامات اولیه مرمتی تفاوت زیادی دارد، اظهار کرد: پس از سه سال تلاش برای احیا و نجات بخشی از ابنیه های تاریخی، اقدامات بازسازی اضطراری این بناها که نیاز فوری به مرمت دارد، در حال انجام است.
شهابی ادامه داد: با حمایت مسئولان شهرستانی و استانی در سال آینده نیز اعتبار ویژه جهت تکمیل مرمت و بازسازی دیگر بناهای تاریخی شهرستان اخذ می شود.
شهابی با بیان اینکه بناهای یاد شده براساس اولویت بندی های اداره کل انتخاب شده اند، اظهار کرد: ساماندهی دخمه فخرگاه و برده کنته، خره هنجیران، ایجاد راه دسترسی و تعیین حریم فخرگاه، مرمت و احیای دوباره کاروانسراهای کوخ کورتک، سیمون یا سید علی، تیمچه حسینی یا ساختمان های قدیمی سطح شهر، جداره تاریخی بازار شهر و همچنین احیای بافت تاریخی شهر، ساخت موزه ها و سایت موزه ها، کاوش تپه های تاریخی همگی جزو موارد ضروری است که در صورت اختصاص اعتبار در اولویت های بعدی این اداره هستند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی رتبه نهم گردشگری در بین استان های کشور را دارد و یکی از اصلی ترین مناطق پر بازدید این استان، شهر مهاباد است.
شهرستان مهاباد 92 اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار 'سهولان'، تالاب بین المللی 'کانی برازان'، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی 'فخریگاه'، 'برده کنته' و مسجد جامع از مهم ترین اثرهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.