جلیل جباری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جلسه کمیته ثبت آثارغیرمنقول وابسته به دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار فرهنگی، طبیعی و تاریخی کشور روز شنبه هفته جاری به منظور بررسی پرونده های ثبتی آثار غیرمنقول چند استان از جمله آذربایجان غربی برگزار شد که دراین جلسه مستندها و گزارش های مربوط به 10 اثر غیرمنقول استان ارائه شد و در نهایت با رای اکثریت اعضای این کمیته نسبت به ثبت این آثار در فهرست آثار ملی کشور موافقت شد.
وی اظهار کرد: از پرونده های ارائه شده سه پرونده جنبه اضطراری داشته و مربوط به آثاری است که قبلا ثبت شده و با اعتراض مالکان حقوقی آثار از این فهرست خارج شده بودند که شامل خانه یوسفی خوی، خانه مجیدی افشار و حمام علی مصطفی ارومیه می باشد.
جباری افزود: دراین جلسه دلایل و مستندات قانونی، حقوقی و ویژگی های خاص این سه اثر ارائه گردید و مقرر شد تا برای درج مجدد این آثار در فهرست ملی اقدامات لازم انجام گیرد.
وی پل قیزکورپوسی ماکو، خانه آیت الله خویی، ساختمان ثبت اسناد ماکو، خانه بهداشت ماکو، قلعه روستای بدلبو و عمارت ایالتی ارومیه ( ساختمان قدیمی استانداری ) را از جمله آثاری عنوان کرد که برای ثبت ملی شدن مورد موافقت اعضای کمیته قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: احکام رسمی ثبتی این آثار پس از تعیین شماره ثبت و امضای رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای این اداره کل و دیگر دستگاه های اجرایی ذی ربط ارسال می شود.
به گزارش ایرنا، مجموع آثار ثبت شده استان در فهرست ملی اعم از بنا، محوطه، اثر طبیعی، اثر جهانی، میراث معنوی، اثر منقول و آثار دفاع مقدس یک هزار و 573 اثر می باشد و این اداره کل براساس وظایف ذاتی خود در جهت حفظ و مراقبت از آثار فرهنگی تاریخی، هرساله پرونده های مطالعاتی و ثبتی آثار دیگری از استان را جهت ثبت در فهرست ملی، به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال می کند.
8135/3214/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.