رشد 2.5 برابری تسهیلات عشایر در نقده
ارومیه- ایرنا- مدیر امور عشایر نقده گفت: امسال برای عشایر این استان یک میلیارد و 500 میلیون رالس تسهیلات بانکی جهت پایداری شغلی، تولید گوشت قرمز و خرید علوفه مورد نیاز دام های آنان اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته با رشد 2.5 برابری روبرو شده است.
بهروز قنبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این رقم در مدت مشابه سال قبل 600 میلیون رالب بوده است، اظهار کرد: تاکنون یک میلیارد رالر از این تسهیلات به عشایر شهرستان نقده پرداخت شده است و تا پایان سال جاری 500 میلیون راله دیگر نیز پرداخت می شود.
وی ادامه داد: این تسهیلات به صورت چهار درصدی از محل خشکسالی با بازپرداخت پنج ساله به عشایر پرداخت می شود و معرفی متقاضیان به بانک های عامل در زمان حاضر ادامه دارد.
مدیرامور عشایر نقده با اشاره به نقش برجسته عشایر در تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد: سه صندوق خرد عشایری امسال با یک میلیارد و 500 میلیون رالل تسهیلات کم بهره از محل صندوق توسعه ملی تواسنته اند در زمینه های پرورش قارچ، صنایع دستی و پرورش دام در نقده فعالیت کنند و برای 60 نفر از بانوان عشایر زمینه اشتغال را فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه یکهزار و 250 خانوار عشایری در نقده وجود دارد، اظهارکرد: از این تعداد خانوار فقط حدود 400 خانوار به خارج از شهرستان و به پیرانشهر، اشنویه و شاهین دژ کوچ می کنند و بقیه نیز در داخل این شهرستان ساکن هستند.
قنبری با اشاره به جمعیت عشایری شهرستان نقده اظهار کرد: پنج هزار و 880 نفر از جمعیت این شهرستان عشایر هستند که در 55 روستا به صورت متفرقه و در 12 روستا به صورت ثابت زندگی می کنند .
وی با بیان اینکهه عشایر این شهرستان 100 هزار واحد دامی سبک دارند، اضافه کرد: سالیانه یکهزار و 200 تن گوشت و یک هزار و 400 تن شیرو حدود 50 تن پشم از این واحدهای دامی تولید و به بازار روانه می شود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند که 3.5 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند و 16 شهرستان استان دارای عشایر و 336 روستا نیز ویژه عشایر است.
شهرستان 110 هزار و 257 نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بوده و در فاصله حدود 80 کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع شده ‌است و رتبه چهارم را از نظر جمعیت عشایر در استان دارد.
8135/7129/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.