جواد آقازاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت و تهیه رایگان کیف بهداشتی در بیمارستان ها برای بیماران بستری، هزینه سالانه بیماران در استان به بیش از 60 میلیارد ریال می رسید که در چهار سال گذشته این رقم 45 میلیارد ریال کمتر شده که این امر نتیجه دوراندیشی دولت تدبیر و امید و اجرای کامل طرح تحول سلامت است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر از محل اعتبارات طرح تحول سلامت هشت بیمارستان در شهرستان های ارومیه، خوی، چالدران، میاندوآب، نقده و اشنویه در دست احداث است.
وی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح ها سرانه تخت های بستری به حدود 1.4 تخت به ازای هر یکهزار نفر افزایش می یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: علاوه بر این در راستای اجرای طرح های هتلینگ و نوسازی بیمارستان ها از آغاز طرح تحول سلامت، یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار در استان هزینه شده است.
آقازاده افزود: همچنین در راستای این طرح بیمارستان های استان به 50 دستگاه آمبولانس با 150 میلیارد ریال اعتبار اختصاصی تجهیز شده است.
به گزارش ایرنا در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، بخش بهداشت و درمان آذربایجان غربی از شاخصه های به مراتب پایین تر از میانگین کشوری برخوردار بود و بارقه امید برای بهبود آنها به چشم نمی خورد.
طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از مهم ترین طرح های تاریخ بهداشت و درمان کشور، بسیاری از شاخصه های درمانی را در آذربایجان غربی بهبود بخشیده و در حقیقت نسخه ای از جنس تدبیر مسئولان برای گسترش عدالت درمانی است.
با اجرای طرح تحول سلامت، ابتدا پرداختی از جیب مردم و ارائه خدمات اورژانسی به شهروندان در مراکز درمانی سر و سامان یافت و سپس مسئولان به بهبود نرم افزاری و سخت افزاری بخش های مختلف درمانی در شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و حتی روستا اهتمام ورزیدند.
کاهش پرداختی مردم به کمتر از 10 درصد، ارائه داروی بیماران بستری در بیمارستان ها در داخل مراکز درمانی، بهبود هتلینگ بیمارستان های بزرگ، احداث مراکز جامع سلامت، راه اندازی ده ها خانه بهداشت جدید با استفاده از دستگاه های بروز، اعزام پزشکان متخصص و فوق تخصص به شهرستان ها و شهرهای محروم و اختصاص بودجه های میلیاردی برای اتمام طرح های بهداشتی درمانی نیمه تمام از جمله این اقدامات در چهار سال گذشته بود.
جدیدترین خبر خوش درخصوص توسعه بخش بهداشت و درمان آذربایجان غربی، افزایش تعداد تخت های بیمارستانی به ازای هر یکهزار نفر در آذربایجان غربی بود که نشان دهنده کار مداوم در این بخش است.
شاخص تخت های بیمارستانی به ازای هر یکهزار نفر جمعیت، مهمترین شاخصه در کشورهای مختلف درخصوص توسعه بخش درمان است که می تواند نتیجه برنامه های درمانی نهادهای مسئول را به خوبی بازگو کند.
8137/2093
خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابرچهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.