به گزارش ایرنا صلاح الدین عزیزی روز چهارشنبه در سمینار زلزله در پیرانشهر با موضوع درس هایی از زلزله سرپل ذهاب برای بازنگری در ساخت و ساز شهری و روستایی افزود: سه دسته پیش بینی شامل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بر اساس مباحث علمی و تئوری برای زلزله وجود دارد که با آنچه که در فضای مجازی منتشر شده، مغایر است.
به گفته وی مردم با رعایت آئین نامه های سازه ای (مباحث مقررات ملی ساختمان) و مراجعه به مهندسان و پیمانکاران واجد صلاحیت می توانند از بروز حوادث ناگوار در زمان بروز زلزله جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: هزینه های ساخت و ساز ساختمان بر اساس ضوابط فنی، بار مالی اضافه و بیهوده نیست و این هزینه در حقیقت ساختمان را در برابر حوادث آتی و غیرمترقبه و ایجاد فاجعه های انسانی بیمه می کند.
وی افزود: مقررات ملی ساختمان همچنین تامین ایمنی، بهداشت، سلامت و صرفه اقتصادی را به عنوان اهداف اصلی تضمین می کند.
وی ابراز امیدوای کرد تا با تقویت ارتباط جامعه دانشگاهی و مسئولان اجرایی از جمله مدیریت بحران فرمانداری، شهرداری، شورای شهر و سازمان نظام مهندسی، نتایج مثبت و عملی در حوزه ساخت و ساز شهری و روستایی ایجاد شود.
وی همچنین با اشاره به گسل پیرانشهر، اظهار کرد: این گسل، قطعه شمال غربی گسل اصلی جوان زاگرس با طول حدود 95 کیلومتر بوده و دارای قدرت لرزه زایی به بزرگی 6 تا 7 ریشتر است.
به گزارش ایرنا زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه، 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یکهزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
8137/3072
** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.