به گزارش ایرنا، جلیل جباری روز جمعه در جلسه هم اندیشی برای بازسازی و احیای آثار تاریخی خوی افزود: امسال برای بازسازی و مرمت بازار خرازی این شهرستان یک میلیارد و 600 میلیون ریال، مقبره یعقوب 50میلیون ریال، کلیسا یک میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شده و مرمت کلیسای مهلذان و اشیای موزه خوی و تزئینات خانه کبیری در حال انجام است.
وی بر حفظ فضای آثار باستانی تاکید کرد و ادامه داد: مشکل حفظ بافت و معماری آثار باستانی در بازار قدیمی خوی به علت گازکشی به این بازار ایجاد شده که باید به تدریج سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی جایگزین لوله کشی گاز شود.
وی ادامه داد: حمام محمدبیگ یکی از آثار تاریخی کم نظیر در شهرستان خوی است که بازسازی و احیای آن آغاز شده و با همکاری شورا و شهرداری مصمم هستیم این اثر تاریخی را بازسازی و احیا کنیم.
وی همچنین از برخی اقدامات غیرقانونی در برخی مغازه ها که به بافت بازار تاریخی خوی لطمه زده است، انتقاد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به مجموعه کارهای انجام یافته در خصوص بارگاه شمس تبریزی نیز اشاره کرد و گفت: با دستور ویژه استاندار آذربایجان غربی و در هماهنگی با وزارت امورخارجه، کشور و سازمان میراث فرهنگی کشور، مقدمات خواهر خواندگی بین 2 شهر خوی و قونیه انجام شده و سه میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار برای ساخت بارگاه شمس مصوب شده است.
جباری، مرمت و بازسازی سرای خرازی ها در بازار خوی، مقبره آل یعقوب و مرمت آثار باستانی موزه خوی را از جمله اقدامات میراث فرهنگی در سال اخیر برشمرد و از همکاری شورا و شهرداری قدردانی کرد.
محمدعابدی فرماندار خوی هم در این جلسه با اشاره به نقش آثار تاریخی در جذب گردشگر گفت: با توجه به پیشینه تاریخی و وجود آثار ارزشمند تاریخی و باستانی در خوی، این شهرستان باید نقش پررنگی در جذب گردشگر داشته باشد.
به گزارش ایرنا،‌شهرستان 385 هزارنفری خوی در شمال استان آذربایجان غربی واقع گردیده و دومین شهر پرجمعیت این استان است.
7133/2093 ** خبر: سعید فرجی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.