داود غفارپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که در سال 1390 میزان صادرات استان یک میلیون و 85 هزار تن به ارزش چهار هزار و 982 میلیارد ریال بوده، این آمار در سال 1395 به یک میلیون و 554 هزار تن به ارزش 14 هزار و 784 میلیارد ریال رسیده است.
وی اضافه کرد: طبق بررسی های صورت گرفته در قالب این گزارش جامع بیشترین حجم و ارزش صادرات آذربایجان غربی در سال 1395 از مرز تمرچین پیرانشهر بوده و این مرز 63 درصد حجم و 35 درصد ارزش کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: از مرز تمرچین در سال گذشته 986 هزار تن کالا به ارزش پنج هزار و 211 میلیارد ریال صادرات انجام شده که رقمی قابل توجه است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی ادامه داد: کمترین حجم و ارزش صادرات استان در سال 1395 نیز مربوط به بازارچه 'ساری‌ سو' است و در این سال تنها یکهزار تن کالا به ارزش 63 میلیارد ریال از این مرز صادر شده است.
غفارپور گفت: سیمان پورتلند با سهم 55 درصدی بیشترین کالای صادراتی از استان در سال 1395 بوده و از این محصول 854 هزار تن در سال گذشته صادر شده است.
وی در خصوص واردات به استان در بین سال های 1390 و 1395 نیز بیان کرد: حجم کالاهای وارداتی در این مدت 17 درصد رشد داشته ولی ارزش این کالاها حدود سه و نیم برابر شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال 1390 حدود 540 هزار تن به ارزش هشت هزار و 752 میلیارد ‌ریال کالا به آذربایجان غربی وارد شده است، ادامه داد: این رقم در سال 1395 به بیش از 634 هزار تن به ارزش 29 هزار و 470 میلیارد ‌ریال رسید.
به گزارش ایرنا توسعه صادرات و واردات هدفمند از جمله بخش های مهم اقتصاد مقاومتی است که با اقداماتی نظیر حمایت همه‌جانبه‌ از صادرات کالاها و خدمات به ‌تناسب ارزش‌ افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم و گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز دنبال می شود.
تشویق سرمایه ‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، تنوع‌ بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ‌ویژه با کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات نیز از دیگر راهکارهای توسعه صادرات و واردات هدفمند به شمار می رود.
آذربایجان غربی از جمله استان های مرزی کشور است که 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان (نخجوان) دارد.
8137/3072
** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.