معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از اتمام فاز اول مرمت ایوان غربی تخت سلیمان تکاب خبرداد.

محمد فتحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی گفت:با مشارکت تیم آلمانی فاز اول مرمت ایوان غربی تخت سلیمان تکاب انجام شده است.

وی ادامه داد: با انجام عملیات مرمت ایوان غربی تخت سلیمان و نصب سازه نگهبان، پس از سپری شدن فصل بارشها مقدمات اجرای فاز دوم نیز عملیاتی می شود.

فتحی گفت: با توجه به تفاهمنامه منعقد شده با کشور آلمان این ایوان تا سال  2021 مرمت می شود و در صورت توافق طرفین باقی بخش های ایوان نیز مرمت خواهد شد.

وی با بیان اینکه  ایوان مرمت ایوان غربی تخت سلیمان تکاب که به ایوان خسرو معروف است در زمان رونق تخت سلیمان در دوره ساسانی بنا شده اظها رکرد: عرض دهانه این ایوان 11متر و نیم وعمق آن 27 متر و ارتفاع سالم ترین بخش دیواره باقی مانده ضلع شمالی نیزحدود 18 و نیم متراست که بر اثر باد و باران در حال تخریب بوده که اداره کل  میراث فرهنگی  استان  به مرمت این اثر توجه دارد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: این بنا در دوره ایلخانیان بازسازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است و بخش های آجری فرو ریخته آن با سنگ مرمت و با استفاده از کاشی وگچ تزیین شده است.

به گزارش ایسنا؛ مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب ناحیه ای  به مساحت 12 و نیم هکتار که در دوره های مختلف محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بوده  و قلعه تاریخی تخت سلیمان که در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی در 45 کیلومتری شهر تکاب واقع شده از دوره ساسانیان باقی مانده و با بخش های مختلفی همچون تالار ستوندار، ایوان خسرو، دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می رود.

این مجموعه در سال 624 میلادی و در حمله هراکلیوس امپراتور روم به ایران تخریب شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.