مدیرجهاد کشاورزی خوی گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۳۰ هزار تن محصول از مزارع تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو برداشت شود.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، مهران زینال زاده با بیان اینکه خوی قطب اول تولید دانه های آفتابگردان و کدوی کشور به شمار می رود ، اظهار کرد: شهرستان خوی باتولید ۴۰ درصد تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو قطب اول تولید این محصولات در کشور و استان به شمار می رود که باید این موضوع بیشتر از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: امسال درسطح ۲۳ هزار هکتار از مزارع خوی دو محصول آفتابگردان و کدو آجیلی کشت شده است که از این مقدار بیش از 13 هزار هکتار تخمه آفتابگردان آجیلی و10 هزار هکتار کدوی آجیلی است .

مدیرجهاد کشاورزی خوی افزود: این میزان سطح زیر کشت به علت پایین بودن قیمت این محصولات در سال گذشته به واسطه واردات بی رویه خارج از کشور بیش از ۲۵ درصد کاهش داشته است .

زینال زاده شمشیری، پسته‌ای، دور سفید و بادامی را از جمله ارقام کشت شده افتابگردان و کدو در خوی اعلام و گفت: در شهرستان خوی بیش از ۱۵ هزار خانوار با کشت این محصولات امرار معاش می‌کنند.

مدیرجهاد کشاورزی خوی حجم معاملات این محصولات را در شهرستان خوی ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این بازار بورس با ۳۰۰ غرفه و ۱۰۰ واحد فرآوری وبوجاری با اشتغالزایی برای سه هزار نفر به صورت مستقیم در شهرستان خوی فعال است.

زینال زاده با گلایه از واردات بی رویه تخم آفتابگردان و کدو به کشور طی سالهای اخیر بیان کرد: درسه سال گذشته واردات دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو تا حدوی کشاورزان منطقه را در فروش محصول با مشکل مواجه ساخته است که بازنگری در تعرفه واردات این محصولات و تفکیک آنها از دانه‌های روغنی آفتابگردان و کدو ضروری به نظر می‌رسد.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.