قادر علیپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال زراعی گذشته حدود 11 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت دانه های روغنی کلزا رفته بود که با حمایت های دولت و استقبال کشاورزان این میزان سطح زیر کشت به 20 هکتار افزایش یافت.
وی اظهار کرد: دولت حمایت های ویژه ای برای کشت این محصول در نظر گرفته است و امیدواریم کشاورزان رغبت بیشتری به کشت این محصول در شهریور امسال نشان دهند.
علیپور با استراتژیک خواندن دانه روغنی کلزا برای تامین روغن کشور، اضافه کرد: با تمهیدات انجام شده و برخی حمایت های دولت از جمله توزیع بذرهای مرغوب، اختصاص ادوات یارانه ای و بیمه محصول در سال زراعی جاری، سطح کشت این محصول در سلماس طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
وی با تاکید بر اینکه بالای 90 درصد نیاز روغن کشور از طریق واردات تامین و حدود چهار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود، گفت: کاشت و توسعه دانه روغنی کلزا از سیاست های محوری وزارت جهاد کشاورزی است.
وی اضافه کرد: امسال برای کاهش ضایعات محصول در حین برداشت برای اولین بار تعداد پنج دستگاه هد برداشت به صورت یارانه ای بین کمباین داران توزیع شد.
وی بیان اینکه این هدهای برداشت از ضایعات در زمان برداشت کلزا جلوگیری می کند، گفت: بهترین زمان برداشت این محصول از ساعت 6 تا 10 و ساعت 16 به بعد است.
مدیر جهاد کشاورزی سلماس از کشاورزان خواست، به زمان برداشت محصول و استفاده از کمباین های دارای معاینه فنی یا داشتن هد برداشت توجه کنند.
شهرستان سلماس با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر در 85 کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان غربی واقع شده است و یکی از قطب های کشاورزی در استان به شمار می رود.
7156/ 3072
** خبرنگار: جمال فرخیان ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.