رئیس دانشگاه ارومیه، مجموعه پردیس دانشگاه ارومیه را هویت ملی و فرهنگی شهر ارومیه عنوان کرد و گفت: حفظ میراث فرهنگی وظیفه همگانی است.

رحیم حب نقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی به ثبت پردیس شهر دانشگاه به عنوان اثر ملی اشاره کرد و افزود: تمام آثار تاریخی این مجموعه و عمارت مسکن طبیب که جزو اولین دانشگاه های کشور محسوب می شود توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت و بازسازی و به عنوان اثر ملی ماندگار می شود.

وی تصریح کرد: ثبت پردیس شهر دانشگاه به عنوان اثر ملی بهترین گزینه برای حفظ هویت تاریخی، فرهنگی این اثر است و می‌تواند به یکی از مکان‌های مهم گردشگری شهر تبدیل شود.

رئیس دانشگاه ارومیه اظهار کرد:هم اکنون مسئولیت مشترکی بین ما و میراث فرهنگی بوجود آمده است تا پس از این در زمینه نحوه حفاظت و نگهداری از این مجموعه تاریخی، اقدامات و وظایف مشترکی را بجای آوریم و دراین راستا 100 میلیون تومان از بودجه دانشگاه برای احداث باغ بوتانیک و چهارباغ در این مجموعه هزینه شده است.

حب نقی ادامه داد: میراث فرهنگی مرمت و بازسازی عمارت مسکن طبیب (خانه چوبی) را دردستور کار خود دارد و اقدامات  چندی در این مکان انجام داده اما به دلیل مشکلات اعتباری مرمت و بازسازی این مکان به اتمام نرسیده است.

 وی ببا بیان اینکه قرار است عمارت مسکن طبیب (خانه چوبی) توسط دانشگاه ارومیه به موزه علم تبدیل شود ادامه داد: امید است با تخصیص بودجه علاوه بر مرمت و بازسازی خانه چوبی، ساختمان های دیگر مجموعه  نیز مرمت شود.

به گزارش ایسنا؛ پردیس دانشگاه ارومیه واقع در خیابان بهشتی، قدمتی 140 ساله دارد که در سال ۹۴، به عنوان میراث ملی ثبت شد و دیگر هیچ نهاد یا سازمانی نمی‌تواند در آن دخل و تصرفی ایجاد کند چرا که به عنوان میراث ملی شناخته شده است. لازم به ذکر است عمارت مسکن طبیب (خانه چوبی) دراین مکان که توسط ژوزف کاکران بنا شده است قرار است به موزه علم توسط دانشگاه ارومیه تبدیل شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.