مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به 2 میلیارد مترمکعب خبرداد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی پرویز آراسته در نشست خبری تشریح عملکرد دستگاه های اجرای ذیربط در احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز کنونی دریاچه ارومیه 1270.85 بوده و نسبت به سال 93، 79سانتی متر افزایش وجود دارد افزود: مساحت عرصه آبی دریاچه 2 هزار و 400 کیلومتر و میزان حجم آب موجود ۲میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به فاکتورهای تغییرات اکولوژیکی دریاچه و خشکی آن تصریح کرد: تغییرات اقلیمی،گرم شدن کره زمین،کاهش روند بارشها،فعالیت های انسانی درافزایش برداشت از آبهای سطحی و عدم تخصیص حق آبه به تالاب ها از جمله فاکتورهای موثر در خشکی دریاچه ارومیه قلمداد می شود.

آراسته با اشاره به اقدامات محیط زیست استان در راستای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: تثبیت بیولوژیک در منطقه جبل کندی در ۴۸۰ هکتار، مالچ پاشی بیولوژیک اولین بار در سطح کشور در پارک ملی دریاچه در ۴۵ هکتار،ایجاد 2 سطح آبگیر برای تامین آب حیات وحش دریاچه، حفاظت فیزیکی بیش از ۲۹۰ کیلومتر ساحل دریاچه از بناب تا سلماس به عمق ۱ تا ۵ کیلومتر، برنامه آموزش توانمندسازی سازمان های محلی زنان روستا و سازمان های مردم نهاد و پروژه کشاورزی پایدار به کمک ANDP و کمک ژاپن و تدوین طرح جامع سیپا از جمله اقدامت موثر در این زمینه بوده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه میله گذاری حریم تالاب ها از جمله کانی برازان در جهت جلوگیری از تعرض افراد سودجو انجام شده است افزود: میله گذاری پیرامون پارک ملی دریاچه به طول ۵۰۰ کیلومتر انجام شده است.

وی با اشاره به آخرین سرشماری انجام شده از حیات وحش تصریح کرد: ۲۲۰ قوچ میش ارمنی و ۲۰۰ راس گوزن زرد ایرانی در جزایر دریاچه ارومیه در وضعیت مناسبی به سر می برند.

آراسته گفت: 4 تن سیستم آرتمیا خریداری و در سردخانه نگهداری می شود و به محض رسیدن دریاچه به حد مطلوب اکولوژیکی به دریاچه تخلیه می شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.