رسول انتظارمهدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رعایت مسائل بهداشتی توسط شهروندان در استفاده از گوشت قرمز و گوشت شترمرغ بسیار مهم است و می توان با رعایت این مسائل، از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری کرد.
وی اضافه کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) بیماری حادی است که به وسیله کنه منتقل شده و دارای آمار مرگ و میر بالا می باشد.
وی اظهار کرد: تعداد زیادی از پرندگان به عفونت مقاوم هستند اما شترمرغ حساس است؛ همچنین ویرمی در نشخوار کنندگان اهلی مثل گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی باقی می ماند.
وی ادامه داد: عفونت این بیماری در انسان پس از گزش کنه آلوده با له کردن آن روی پوست نیز ایجاد می شود . بیماری در حیوانات اهلی علائم مشخصی نداشته و خطر انتقال بیماری در انسان طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده یعنی بدنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: همچنین تماس با خون و بافت بیماران به خصوص در مرحله خون ریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون آنها گردد باعث انتقال بیماری می شود.
وی با اشاره به اینکه علائم بالینی تب کریمه کنگو در چهار مرحله کمون، قبل از خون ریزی، خون ریزی دهنده و دوره نقاهت بروز می کند، خاطر نشان کرد: سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی، گیجی ، درد و سفتی گردن ،حساسیت به نور، حالت تهوع، استفراغ، تورم و قرمزی صورت و کاهش ضربان قلب ، ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت ، خونریزی از علائم این بیماری است.
به گزارش ایرنا، تب کریمه کنگو که به طور معمول در فصول گرم سال اپیدمی می شود، در هفته های اخیر مبتلاهای زیادی را در کشور داشته و چند نفر نیز جان خود را از دست داده اند.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.