به گزارش ایرنا با روی کار آمدن سازمان های مردم نهاد/NGOs/ ، چشم انداز دنیا نسبت به موضوعات مختلفی چون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به صورت فزاینده ای تحت تاثیر قرار گرفته است تا مشارکت جمعی در حل مسائل جوامع مدنی با سرعت بیشتری دنبال شود اما سابقه تصویب قانون برای تشکیل سازمان های مردم نهاد در ایران به سال 84 شمسی و آخرین روزهای دولت هشتم بر می گردد.
سازمان های مردم نهاد در اصل مردمی و غیرسیاسی است و نیازهای خود را از طریق کمک‌های مردمی، کمک‌های مالی از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و درآمد حاصل از فعالیت‌های سازمان در چارچوب اهداف آنها تامین می کند و کیفی گرایی دغدغه اصلی اعضای فعال آنان در زمان حاضر به شمار می رود.
سمن ها در گستره فعالیت ملی، استانی و شهرستانی برای رسیدن به اهداف مختلفی چون نهادینه کردن فرهنگ و به ویژه بهبود وضعیت محیط زیست، رسیدگی به سطح رفاه اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه، اشتغال، ازدواج و عواملی از این قبیل تشکیل می شود و برای رسیدن به اهداف خود از ارتباطات اداری و بسیج مردمی استفاده می کند.
نهادینه کردن رفتارهای فرهنگی و سوق دادن توجه دولت به موضوع های مهم که از دید دولت مخفی مانده از نقش های موثر سازمان های مردم نهاد است.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه دانش و فرهنگ زریاب خوی گفت: این سازمان مردم نهاد 400 عضو دارد که از این تعداد 150 نفر عضو فعال هستند.
حامد کاظم زاده خویی با اشاره به اینکه سمن ها تسهیل کننده امور در جامعه است، افزود: دولت در حوزه های مهم چون محیط زیست، فرهنگ و ورزش که نمی تواند به تنهایی موثر شود، به مشارکت سمن ها نیاز مبرم دارد.
وی با اشاره به اینکه سازمان مردم نهاد خانه دانش و فرهنگ زریاب از شهریور سال 93 شمسی فعالیت خود را آغاز کرده است، اضافه کرد: انتشار کتاب های علمی پژوهشی، بسترسازی برای توسعه دانش بنیان، ارتقای فرهنگ کتابخوانی و تولید آثار مکتوب، بزرگداشت علمای صاحب آثار ماندگار و ارتقای فرهنگ نقدپذیری از اهداف این سمن محسوب می شود.
وی افزود: این سازمان مردم نهاد به صورت منظم در سراسر سال رونمایی و جشن امضای کتاب و نشست های کتاب را در خوی برگزار کرده و با شناسایی و معرفی کتاب های برتر، از ناشران، نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و تصویرگران با اهدای جایزه زریاب تجلیل می کند.
وی به اهمیت برون سپاری طرح های دولتی به سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: در نتیجه این برون سپاری، سمن ها از حمایت مالی بهره مند شده و به مستقل شدن آنها کمک می شود.
وی افزود: واگذاری فضا برای برگزاری همایش های دولتی به حمایت معنوی از سازمان های مردم نهاد منجر می شود.
مدیرعامل جمعیت حمایت از حیات طبیعی و زیستی یارپاق خوی نیز گفت: از مرداد سال 93 شمسی که این سمن راه افتاده، بیش از 35 برنامه فرهنگی را اجرا کرده است.
سالار کرلو با اشاره به اینکه این سمن بیش از 200 عضو دارد که از این تعداد نزدیک به 30 نفر عضو فعال هستند، فعالیت های زیست محیطی همچون پاکسازی مکان های طبیعی، طبیعت گردی، درخت کاری و کمک به ارتقا و نهادینه کردن رفتارهای فرهنگی از مهم ترین برنامه های این سمن به شمار می آید.
وی ادامه داد: لایروبی تالابی در روستای قریس خوی به منظور جلوگیری از خشک شدن آن از اقدام های مهم این سازمان مردم نهاد است.
وی با اشاره به اینکه حمایت به سمن ها توسط نهادهای دولتی نزدیک به صفر است، افزود: کمک به چاپ بنرهای اطلاع رسانی توسط برخی نهادها تنها حمایت معنوی از سمن یارپاق است.
کرلو بیان کرد: کمک به ترویج فرهنگ ورزش و تندرستی در قالب برنامه های کوهنوردی، دانه پاشی در تالاب های اطراف خوی، پاکسازی طبیعت از جمله تپه های اطراف، راهنمایی مسئولان شهری برای دفن اصولی زباله و پاکسازی شهر در مناسبت های فرهنگی مختلف از مهم ترین اقدام های جمعیت حمایت از حیات طبیعی و زیستی یارپاق خوی بوده است.
مدیرعامل موسسه‌ کانون باران رحمت الهی در آذربایجان غربی نیز با اشاره به آغاز فعالیت این موسسه با 40 عضو فعال در یکسال گذشته، گفت: این موسسه تاکنون 50 خانواده را به طور مستقیم و غیرمستقیم زیر پوشش فعالیت های خیریه قرار داده و برای بیش از 40 نفر اشتغال دوره‌ای ایجاد کرده است.
'پیام ایجادی' ادامه داد: در دولت های قبل اعطای مجوز و راه‌ اندازی یک سازمان مردم نهاد توسط جوانان بسیار سخت گیرانه و توام با نگاه امنیتی بود ولی در دولت یازدهم تسهیل شده است.
به گفته وی در کنار رشد کمی سمن ها، توجه به کیفیت فعالیت های این سازمان ها در سال های آینده اجتناب ناپذیر بوده و این مهم نیازمند تداوم سیاست های دولت یازدهم در این خصوص است.
رئیس گروه مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز در رابطه با فعالیت سمن ها اظهار کرد: سمن ها در این استان از لحاظ تعداد، افزایش چشمگیری داشته و به ویژه در حوزه‌ جوانان از هفت سازمان به 97 سازمان رسیده است.
محمدحسین حسنی با تاکید بر اینکه ادغام سازمان های جوانان و ورزش در دولت گذشته آسیب جدی به حوزه‌ی جوانان وارد کرد، افزود: تنوع فعالیت در سازمان های مردم نهاد طی دولت گذشته محدود بود ولی در زمان حاضر دامنه فعالیت ها افزایش چشمگیری دارد.
به گفته وی علاوه بر توانمندسازی و ساماندهی، حمایت از طرح‌ها و برنامه ها در جهت کیفی سازی فعالیت سازمان‌ها ضروری است زیرا با مشارکت سمن ها مشکلات با سرعت بیشتری حل می شود.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری آذربایجان غربی معتقد است که مهمترین خواست دولت در حوزه‌ی اجتماعی، توسعه سازمان‌های مردم نهاد است و باید موانع موجود بر سر راه سمن ها برداشته شده تا توسعه آنها به اساس توسعه امنیت اجتماعی منجر شود.
هوشنگ عطاپور با اشاره به اینکه تا قبل از دولت یازدهم نگاه‌ها به تشکیل و توسعه‌ سازمان‌های مردم نهاد سیاسی بود، ادامه داد: مسئولان در آن دوران فکر می کردند که با توسعه سازمان های مردم نهاد، احتمال نفود در داخل کشور بیشتر می شود در حالی که وجود سمن ها بسیاری از مشکلات اجتماعی را مرتفع می کند.
وی به افزایش تعداد سمن های آذربایجان غربی از 50 سمن در سال 92 به 300 سمن در سال 95 اشاره و تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید توسعه‌ کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد و توسعه‌‎ مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی است زیرا این امر به ارتباط بیشتر مردم و در نهایت حل مشکلات جامعه منجر می شود.
عطاپورعناوین چند سازمان مردم نهاد موفق در این استان را ذکر کرد و ادامه داد: انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی /بیمارستان امید/، مرکز اقامتی درمانی کودکان بیمار ارومیه /بنیاد کودک/ و موسسه‌ دارالحافظین از جمله سازمان های مردم نهاد نامدار در امر کمک رسانی به مستضعفان و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.
به گزارش ایرنا نقش سازمان های مردم نهاد در نهادینه کردن رفتارهای فرهنگی از جمله فرهنگ سازی درباره پرهیز از رهاسازی زباله در طبیعت و گسترس فرهنگ کتابخوانی در مکان های عمومی در سال های گذشته غیرقابل انکار است و اهمیت تداوم فعالیت های سمن ها در جامعه را بیش از پیش نشان می دهد.
با وجود اینکه سازمان های مردم نهاد با بودجه مردمی اداره می شود و در بسیاری از موارد با مشکل در این رابطه مواجه هستند، برون سپاری برخی طرح های دولتی به سازمان های مردم نهاد به افزایش عمر آنها در جامعه کمک کرده و شور و اشتیاق آنها برای فعالیت های پررنگ در جامعه را دوچندان می کند.
7129/3072
** گزارش از: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.