جلیل جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به افزایش 2 برابری اعتبارات مرمتی در آذربایجان غربی افزود: سال گذشته اعتبارات این بخش با افزایش مطلوبی به 40 میلیارد ریال رسیده است.
وی از افزایش 13 درصدی تخصیص های استانی در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: تخصیص استانی نیز با رقم حدود 18 میلیارد ریال افزایش مطلوبی داشت.
وی فعالیت کارگاه های فعال مرمت آثار و ابنیه تاریخی استان را نیز مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: سال گذشته 22 کارگاه فعال مربوط به مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی در شهرستان های مختلف استان فعال بوده اند.
وی اظهار کرد: عملیات مرمتی در اکثر کارگاه ها به اتمام رسیده و هم اکنون در مجموع با کارگاه های فعال امسال 31 کارگاه فعال مرمتی در شهرهای مختلف استان وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: ساماندهی و تعمیر بناهای پردیسان، قلعه قبان و پل قلعه جوق ماکو، مرمت و ساماندهی مسجد جامع، مدرسه 22 بهمن، پل قلعه جوق و بازار ارومیه، ساماندهی بازار تاریخی و مسجد داش آغلیان خوی، کلیساهای ارامنه و آشوریان در شهرستان های ارومیه و سلماس از جمله کارگاه هایی است که عملیات مرمتی در آنها به اتمام رسیده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای بیش از 1500 اثر تاریخی، تپه و محوطه باستانی است که در سال 95 اغلب این آثار دارای حریم قانونی شدند.
پارسال پرونده حریم پیشنهادی 15 اثر تاریخی به تایید سازمان میراث فرهنگی کشور رسید که اکثر این آثار مربوط به شهرستان خوی هستند .
همچنین سال گذشته برای اولین بار تعداد 39 قلم شی فرهنگی تاریخی که اغلب مربوط به آثار کشف شده از تپه حسنلو نقده هستند، در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسید.
همچنین در مدت زمان یاد شده تعداد 10 اثر غیرمنقول در شهرهای مختلف استان و همچنین گلزار شهدای شهرستانهای اشنویه و پلدشت و اثر طبیعی زندان نبی کندی تکاب در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.