اسمعیل کریم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استقبال کشاورزان و مردم از برنامه های 27 گانه احیای دریاچه ارومیه افزود: از این تعداد سه برنامه شامل کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، تهیه نقشه کاداستر اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تدوین و پیاده سازی برنامه جامع آموزشی، اطلاع رسانی آگاه سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای تعیین پیامدهای وضعیت موجود دریاچه ارومیه به این سازمان محول شده بود.
وی ادامه داد: در کنار این راهکارها، اصلاح الگوی کشت نیز در دستور کار سازمان قرار دارد که امیدواریم با کمک دهیاران و کشاورزان قدم بزرگی در راستای احیای دریاچه ارومیه و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی برداریم.
وی اضافه کرد: تاکنون 6 هزار و 506 هکتار از اراضی باغی و زراعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده که در این راستا با صرفه جویی چهار هزار و 400 مترمکعب در سال به ازای هر هکتار 28 میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای آبیاری تحت فشار در 17 هزار هکتار از اراضی آبی زراعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب با لوله به طول 414 کیلومتر از اراضی با 19 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب و مجهز کردن سه هزار و 256 هکتار از اراضی پایاب سدها به شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی با صرفه جویی 14.5 میلیون مترمکعب آب از دیگر برنامه های انجام شده در راستای کاهش مصرف آب بخش کشاورزی بوده است.
کریم ‌زاده با بیان اینکه حمایت های دولت تدبیر و امید عامل اصلی تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه است، ادامه داد: مجموع صرفه جویی آب در بخش کشاورزی از سال 93 تا 95 معادل 62.4 میلیون متر مکعب بوده است .
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 90 درصد منابع آبی استان در این اراضی مصرف می شود.
8135/ 3072 خبرنگار: شهین بیدادرس انتشار دهنده: علیرضا فولادی
8135/ 2093 خبرنگار: شهین بیدادرس انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.