مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از مهمترین رویکردهای  دولت تدبیر و امید ظرفیت سازی برای ایجاد سازمانهای مردم نهاد است  اظهارکرد: هدف از تشکیل سازمانهای مردم نهاد  ایجاد  فرصت برای مشارکت عموم مردم در مسائل و حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی عطاپور در اولین نشست هم اندیشی فعالان اجتماعی، فرهنگی، مدنی  و جوانان سردشت با اشاره به اهمیت سازمانهای مردم نهاد گفت:  بهترین کانال برای احقاق حق و مطالبه گری سازمانهای مردم نهاد هستند و همه ی ادارات دولتی نیز موظف به همکاری با آنها هستند.

وی تصریح کرد: دولت تدببر و امید نگاه یکسانی به همه اقوام و مذاهب دارد و آحاد مردم از حقوق شهروندی  مساوی برخوردارند و بیشتر مطالباتی که در مناطق مرزی و حاشیه ای استان وجود دارد در منشورحقوق شهروندی لحاظ شده، اما برای اینکه اجرایی شدن آن در روند تغییر دولت ها و تغییر سیاست دچار فراموشی نشود باید تشکل های مدنی بیشتری در حوزه حقوق شهروندی ایجاد شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار اذربایجان غربی به آمار سازمانهای مردم نهاد اشاره کرد و گفت:در ابتدای دولت تدبیر و امید، ۵۰ سازمان در سطح استان فعال بود در حالی که اکنون تعداد آنها به 309 سازمان رسیده، و حدود 80 پرونده نیز در فرمانداری ها در حال پیگیری است و در حوزه جوانان نیز تشکیل مردم نهاد رشد چشمگیر داشته است و سردشت یکی از شهرستان های پیشتاز در تشکیل و توسعه سازمان های مردم نهاد و جوانان بوده است.

مشاور استاندار در امور سیاسی «برجام و مذاکرات 5+1» را از اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید عنوان، و به بیان دستاوردهای آن پرداخت و گفت: اگر چه اهتمام ویژه ای در جهت تخریب  برجام می شود اما دستاوردهای ارزنده ای آن منجر به احیای  بسیاری از منابع از دست رفته دولتی در حوزه های مختلف شد و تحریم های سنگینی که به کشور فشار می آورد لغو گردید.

دکتر حسنی به کاهش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید، نرخ تورم از 44 درصد به زیر 8 درصد رسید و برای اولین بار در کشور با وجود معضلات اقتصادی تورم تک رقمی شد.

وی افزود: دولت تدبیر و امید میراث دار بدهی های بالای دولت پیشین بود و با این شرایط نیز، رشد اقتصادی کشور از منفی 6.7 درصد، به مثبت 8 درصد رسید و صادرات 40 درصد افزایش و واردات 25 درصد کاهش پیدا کرد.

دکتر حسنی خروج ایران از بند فصل 7 منشور سازمان ملل را دیگر از دستاوردهای برجام برشمرد، و تصریح کرد: از بین کشورهای که مشمول فصل ۷ منشور سازمان ملل بودند ایران تنها کشوری بود که بدون فروپاشی و جنگ داخلی از آن خارج شد.

مشاور استاندار در امور سیاسی خاطر نشان کرد: امروز که سایه شوم جنگ از کشور ما برداشته شده و ایران جزیره ای امن و با ثبات در منطقه ای پرآشوب است در سایه سیاست های دولت تدبیر و امید محقق شده است.

وی ادامه داد: احیای سهم تولید نفت ایران در اُپک، کاهش میانگین درآمدهای کشور از محل صادرات نفت، باز شدن فضای سیاسی و بهبود وضعیت آزادی بیان، احیای مجدد سمن ها، پرداختن به حقوق شهروندی، تثبیت نرخ ارز، اجرای طرح تحول سلامت و بیمه ۱۵ میلیون ایرانی از دیگر دستاوردهای بود که در دولت تدبیر و امید حاصل شد.

در ادامه نشست معاون مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با اشاره به ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در دولت دهم گفت : در ابتدای ادغام این دو سازمان یکسری اختلاف سلیقه ها  وجود داشت که در نتیجه آن مشارکت ها به حداقل رسیده بود  و با افت خیلی محسوسی مواجه بودیم. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم موفقیت های حاصل شد و تعداد سازمان های مردم نهاد از ۸ عدد به  حدود 100 سازمان و تشکل در بازه سنی 15 تا ۲۹ سال افزایش یافت.

 محمود زاده هدف از ایجاد سازمان های مردم نهاد در وزارت ورزش جوانان را توانمند سازی جوانان خواند و گفت: باید در کنار توسعه کمی، نگاه ویژه ای به توسعه کیفی داشت و باید جوانان را به عنوان سرمایه اصلی برای فعال کردن جامعه مدنی، که با ایجاد تشکل های مردم نهاد وارد عرصه اجتماعی می شوند توانمند ساخت.، که در همین راستا و به منظور توانمند سازی جوانان، تعداد ۱۰۰ دوره و کارگاه آموزشی تا پایان سال 95 برگزار شده است.

سپس تعدادی از فعالین فرهنگی و مدنی شهرستان مسائل و مشکلات حوزه خود را بیان و مطالبات و سوالاتی دراین راستا مطرح نمودند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.