به گزارش خبرنگار ایرنا، مسابقات 'دامه' انتخابی تیم ایران برای حضور در مسابقات جهانی با حضور 33 ورزشکار در شهرستان بوکان برگزار شد.
بازی دامه که یک بازی بومی و محلی در مناطق غرب و شمال غرب کشور به ویژه در مناطق کردنشین است امروز طرفداران خاصی پیدا کرده و به یک بازی جهانی تبدیل شده است.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بوکان روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: این مسابقات به صورت انفرادی در رده سنی بزرگ سالان و به مدت 2روز برگزار شد، علاوه بر شرکت کنندگانی از شهرستان های مختلف آذربایجان غربی، شرکت کنندگانی از استان کردستان نیز حضور داشتند.
احمد نصرالهی ادامه داد: در پایان این مسابقات فاروق مام عبدالله، محسن ممندی و حامد دوستیارهر سه از شهرستان بوکان و ناصح حسینی از شهرستان مریوان و رحیم خضری از شهرستان سردشت به عنوان نفرات برتر این دوره از مسابقات معرفی شدند.
وی اظهار کرد: مسابقات جهانی دامه با حضور 19کشور از کشورهای عربی و آسیای میانه در اردیبهشت ماه سال آینده در کشور لبنان برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، دامه یک نوع بازی بومی محلی شبیه شطرنج است و در آن 32 مهره استفاده می شود و حریفان با پیش بینی حرکات مهره های طرف مقابل و حذف آنها بازی را پیش می برند.
این بازی بومی محلی شبیه شطرنج است که در آن از یک صفحه شطرنجی 16 در 16 خانه ای و 32 مهره استفاده می شود که مهره ها در 2 دسته 16 تایی و چهار ردیف هشت تایی در 2 طرف صفحه دامه چیده می شود.
در این نوع بازی محلی تمامی مهره ها حرکت های یکسانی دارند و می توانند به جلو و طرفین حرکت کنند و مهره های حریف را از بازی خارج کنند.
مهره ای که بتواند به خط پایانی طرف مقابل برسد، اختیارات ویژه ای دارد و در چهار گوشه صفحه می تواند حرکت کند و در صورتی که این مهره تنها مهره باقی مانده یک طرف مسابقه باشد، به آن داشه هاره می گویند.
این نوع بازی محلی با توجه به اینکه نیاز به امکانات و فضای زیادی ندارد عمدتا در محیط خانه، مغازه و بوستان ها انجام می شود.
تفکر و پیش بینی حرکات مهره های طرف مقابل از ویژگی این نوع بازی بومی محلی است.
این بازی توسط کشور ترکیه ثبت جهانی شده و هرساله در کشورهای عربی و ترکیه مسابقات جهانی آن برگزار می شود.
شهرستان بوکان با 227 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irna_newsmahabad@ دریافت کنید.
3093/7510**خبرنگار: محمد ادیب**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.