اسکندر عبدی جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی و نقش نقل و انتقال دام و میدان های دواب در گسترش و شیوع بیماری در سطح کشور که منجر به تلفات و تحمیل خسارت سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری می شود، از فردا میدان دواب شهرستان بوکان تعطیل است.
وی دامه داد: این تصمیم به علت آلوده بودن تعدادی از دامداری های واقع در مجتمع دامداران در میدان دواب شهرستان بوکان گرفته شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی بوکان اظهار کرد: وجود این بیماری در روزهای اخیر باعث به بار آمدن خسارت هایی به دامداران شهرستان بوکان شده است.
عبدی اضافه کرد: برای جلوگیری از گسترش بیماری و اپیدمی شدن آن تاکنون در 2 فاز 27هزار راس دام سنگین و حدود 60تا 70هزار راس دام سبک در بوکان علیه این بیماری واکسینه شده اند.
وی از دامداران و چوب داران منطقه خواست با رعایت مسائل بهداشتی از تردد دام ها جلوگیری کنند.
به گزارش ایرنا، در شهرستان بوکان 16تا 18 هزار راس دام سنگین و حدود 120 تا 140 هزار راس دام سبک وجود دارد.
تب برفکی یا 'بیماری دهان و پا' ( Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شوند.
این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود.
کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.
میدان دواب شهرستان بوکان بزرگترین میدان خرید و فروش دام سبک و سنگین در شمال غرب کشور است.
شهرستان بوکان با 227 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد.
مهمترین اخبار کشور،آذربایجان غربی و جنوب استان رابه صورت لحظه به لحظه ازکانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirna_newsmahabad@ دریافت کنید.
7510/3093** خبرنگار: محمد ادیب ** انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.