ذخایر برفی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: ذخایر برفی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، جواد محمدی با بیان اینکه در حالت کلی به دلیل کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در خصوص روان آب‌ها در این حوضچه آبی با چالش مواجه هستیم، اظهار داشت:  ورودی آب سدها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز ۱۲ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در حوضه ارس نیز کاهش ۷۲ درصدی ذخایر برفی را شاهد هستیم، افزود: ورودی آب به سدهای این حوضه نیز در استان آذربایجان غربی ۹ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه امسال تغییر اقلیم و نحوه بارش‌ها موجب شد قسمتی از نیازهای کشاورزی و زیست محیطی استان را کاهش دهیم، گفت: سال جاری باید ۶۲۰ میلیون لیتر آب وارد دریاچه ارومیه می شد که تنها تاکنون توانستیم ۲۵۰ میلیون را به دریاچه هدایت کنیم و مابقی آب را برای بخش کشاورزی ذخیره کردیم.

محمدی در خصوص تامین آب کشت پاییزه در آذربایجان غربی نیز افزود: از ۱۴ سد مخزنی که برای تامین آب در استان داریم امسال در سه سد شامل سد کاظمی، زولا و باروق نمی توانیم آبی به بخش کشاورزی تزریق کنیم اما در مابقی سدها آب مورد نیاز بخش کشاورزی برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه باید منتظر بارش‌های پاییزه باشیم، گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی سال آبی امسال نرمال و کمتر از نرمال است که این امر ضرورت مدیریت بهینه آب در بخش های مختلف به خصوص کشاورزی را ضروری می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.