حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی روز دوشنبه در جلسه شورای زکات آذربایجان‌غربی افزود: فرهنگ انفاق به هم‌نوع در جامعه ما بسیار پررنگ است ولی باید این فرهنگ را در راستای ترویج جمع‌آوری زکات به عنوان یکی از راه‌های مهم برای زدودن فقر از جامعه و کمک به نیازمندان پرورش داد.

وی با اشاره به استقبال قابل توجه مردم ایران و آذربایجان‌غربی از رزمایش مواسات و کمک مومنانه بیان کرد: این امر نشان از اعتقاد قلبی و ایمان مردم به موضوع انفاق دارد که باید از این ظرفیت بیشتر بهره برد.

وی تاکید کرد: طبق آموزه‌های دینی در صورت توجه همه مردم به موضوع زکات، فقر در جامعه اسلامی پدیدار نمی‌شود که باید از این ظرفیت بیش از پیش بهره برد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه از جمع‌آوری ۴۲۰ میلیارد ریال زکات طی سال گذشته در استان خبر داد و اظهار کرد: این میزان ۷۰ میلیارد ریال بیشتر از سال ۱۳۹۷ بود.

عزیز سهندی افزود: ۹۰ درصد زکات جمع‌آوری شده در سال ۱۳۹۸ به فقرا و نیازمندان اهدا شد و ۱۰ درصد دیگر نیز به طرح های عام‌المنفعه اختصاص پیدا کرد.

وی بیان کرد: آذربایجان‌‎غربی طی سال گذشته رتبه دوم کشوری را در زمینه جمع‌آوری زکات کسب کرد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی همواره از استان‌های برتر کشور در جمع‌آوری زکات است و سالانه صدها میلیارد ریال زکات در این استان جمع‌آوری می‌شود.

زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.