شوک وارد شدن کرونا به ایران به ظاهر موجب شده است تا شهروندان در سراسر کشور برای خرید اقلام بهداشتی به داروخانه‌ها و مراکز توزیع تجهیزات پزشکی مراجعه کرده و به خرید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی اقدام کنند؛ این افزایش تقاضا از یک سو و تامین قطره چکانی این اقلام از سوی دیگر موجب شده است تا کمبودی در سطح بازار به وجود بیاید و تلاش مسوولان برای تامین این اقلام هم در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. 

این کمبودها پای برخی سودجویان را نیز به این مساله باز کرده است به طوری که برخی از مراکز عرضه مواد ضدغفونی غیرمجاز را به شهروندان می‌فروشند که طبق نظر پزشکان می تواند خطر مسمومیت شدید را به دنبال داشته باشد؛ عده‌ای نیز یا ژل‌هایی را در بازار عرضه می‌کنند که با پوست دست سازگاری ندارد و مشکلات پوستی برای مردم به وجود می‌آورد.

تهیه مواد ضدعفونی‌کننده مجاز و قابل استفاده برای گندزدایی سطوح هم‌اکنون به معضل دیگری در کنار کمبود ماسک تبدیل شده‌ به طوریکه امروزه خرید از داروخانه‌های مجاز و تایید شده هم برای مردم در برخی از موارد با ریسک همراه شده است.

یکی از مشتریان خرید ماسک در مهاباد روز گذشته، چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون چندین داروخانه سطح شهر را گشته‌ام ولی هیچکدام از آنها ماسک نداشت.

وی که خود را «هاجر قازانی» معرفی کرد، افزود: مواد ضدعفونی و الکل و ژل پس از مراجعه به چند داروخانه پیدا شد ولی قضیه ماسک فرق می‌کند و ظاهرا تمامی داروخانه‌ها یا واقعا ندارند یا قصد فروش آن را ندارند.

شهروند دیگری نیز در همین ارتباط، اظهار داشت: ماسک‌های که قبلا قیمت‌های مناسبی داشت و تقریبا همه قادر به خرید آن بودند، اکنون دیگر در بازار موجود نیست و اگر ماسکی هم باشد به قیمت بالا و دور از عرف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

احمد صالح‌پور تاکید کرد: طی روزهای اخیر قیمت هر یک قلم ماسک یکبار مصرف از ۵۰۰ تومان به 2 تا سه هزار تومان و حتی بیشتر و ماسک‌های فیلتردار نیز که قیمت آنها بین ۲ تا پنج هزار تومان بود، به ۲۵ تا ۳۳ هزار تومان افزایش یافته است.

وی ضمن اظهار نارضایتی از این شرایط گفت: تعدادی از داروخانه‌ها نیز برای کاهش مراجعه مردم، در همان درب ورودی یا مقابل پیشخوان روی صفحه‌ای اعلام کرده‌اند که هیچ نوع ماسک، دستکش یا مواد ضدعفونی ندارند.

وی عنوان کرد: ماسک به ظاهر در داروخانه‌ها وجود ندارد اما اغلب متصدیان نسخه‌پیچی و فروش دارو در همان داروخانه‌ها، ماسک به صورت و دستکش به دست دارند و گویا این اقلام را به مردم عادی نمی‌فروشند. 

نماینده صنف داروخانه‌های مهاباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طبق آخرین دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان و طی یک بازه زمانی دستور داده شد که هیچ ماسکی توسط داروخانه‌ها به مردم عرضه نشود اما این نبود یا کمبود ماسک در شرایط فعلی ارتباطی با آن بخشنامه ندارد.

«صابر موسی‌زاده» ادامه داد: مقرر شده وزارتخانه بهداشت و درمان به صورت رایگان پک‌های بهداشتی از جمله ماسک را از طریق مراکز بهداشتی برای جلوگیری از احتکار و گران فروشی به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد که متاسفانه تاکنون این امر نیز عملی نشده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از ماسک برای همه شهروندان ضروری نیست، اظهار داشت: هم‌اکنون ماسک‌هایی که در اختیار وزارتخانه بهداشت و درمان قرار دارد با اولویت بیمارستان‌ها و مراکزی که درگیر مقابله با ویروس کرونا هستند توزیع می‌شود.

موسی‌زاده یادآور شد: اصرار بر استفاده از ماسک بدون توجه به رعایت سایر موارد بهداشت فردی هم هیچ تاثیری بر پیشگیری از کرونا ندارد و استفاده از ماسک تنها برای قشر آسیب‌پذیر جامعه از جمله بیماران و کسانیکه در ارتباط نزدیک با بیماران هستند، ضروری است.

وی افزود: اکثر ویروس‌ها و باکتری‌های عفونی با استفاده از شست‌وشو و ضدعفونی کردن از بین می‌رود و می‌توان با رعایت بهداشت فردی که تنها یکی از آنها استفاده از ماسک است، به راحتی از انتشار و ابتلای به این ویروس جلوگیری کرد.

موسی زاده به مردم توصیه کرد: برای پیشگیری از ویروس کرونا و هر ویروس قابل انتقال دیگر مجموعه‌ای از مسائل بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند که از جمله آنها شست‌وشوی مستمر دست‌ها و صورت، استحمام مداوم، استفاده نکردن از وسائل بهداشتی مشترک، امتناع از روبوسی و دست دادن، پرهیز در استفاده از لباس و پوشاک مشترک و مسایلی از این قبیل است.

وی همچنین گفت: انجمن دکترهای داروساز مهاباد هم توافق کرده‌اند مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جهت خرید ماسک یکبار مصرف هزینه کنند و آن را به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهند.

انتشار لحظه به لحظه خبرهای ضد و نقیض از سوی رسانه‌ها درباره میزان افراد مبتلا به ویروس کرونا و تلفات آن نیز مزید بر علت شده است تا نگرانی‌ها در این زمینه هر لحظه بیشتر شود و موضوع کمبود یا نایاب شدن ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده هم به غم شهروندان افزوده است.

در چنین شرایطی شکل‌گیری بازار سیاه فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده در فضای مجازی هم دیده شده و افرادی که اقدام به چنین کاری می‌کنند شاید به راحتی مبالغی بالا برای فروش هر ماسک را درخواست و آن را به فروش برسانند.

هفته جاری نیز فرمانده انتظامی مهاباد از دستگیری ۲ متخلف گران‌فروشی اقلام بهداشتی که اقدام به تبلیغ و فروشک ماسک و مواد ضدعفونی با قیمت‌های چند برابری کرده بودند، توسط پلیس فتا خبر داده بود.

وجود مشکلات اقتصادی مردم، تورم بیکاری و گرانی و به تازگی ویروس کرونا موجب شده است تا تعدادی از شرکت‌های خصوصی مهاباد در اقدامی خیرخواهانه با تولید و در اختیار گذاشتن مواد ضدعفونی به کمک شهروندان و دستگاه‌های دولتی بشتابند.

این شرکت‌های خصوصی مواد ضدعفونی و ماشین‌آلات موردنیاز برای گندزدایی معابر و خیابان‌ها، واحدهای آموزشی و وسایل نقلیه عمومی را تهیه و به رایگان در اختیار شهرداری قرار داده‌اند. 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد از صدور مجوز فعالیت و تولید مواد ضدعفونی کننده برای ۲ واحد صنعتی این شهرستان خبر داد و گفت: صدور مجوز تولید این محصول در راستای رفع کمبود مواد ضدعفونی کننده برای پیشگیری از شیوع کرونا و برطرف کردن نیاز شهروندان است.

محمد جهین اضافه کرد: محلول‌های ضدعفونی‌کننده مطابق نیاز و مصرف شهرستان و با اولویت شهروندان این منطقه تولید و در اختیار مردم، مراکز درمانی و داروخانه‌ها قرار می‌گیرد. 

وی اظهار داشت: با افزایش ظرفیت تولید در روزهای آینده کمبودی از نظر محلول‌های ضدعفونی کننده دست و پوست و همچنین گندزدایی محیط نخواهیم داشت و مردم از این لحاظ هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

جهین عنوان کرد: واحد تولیدی «سلامت طب» این شهرستان هم‌اکنون با هماهنگی انجام شده به تولید ماسک‌های یکبار مصرف با قیمت مناسب اقدام کرده است. 

هم‌اکنون که تهیه ماسک به ندرت و دیگر اقلام بهداشتی مقابله با کرونا به سختی امکان‌پذیر است، شهروندان باید توجه خود را به رعایت نکات بهداشت فردی و خودداری از تجمع و سفرهای غیرضروری معطوف کنند.

در چنین شرایطی مسوولان باید در اقدامی جهادی با تهیه این اقلام به یاری مردم به ویژه ساکنان حاشیه شهرها بروند و این اقلام را در بسته‌هایی به صورت رایگان در اختیار آنان قرار دهند.

همچنین مسوولان لازم است با معرفی چند مرکز و داروخانه این اقلام را در بین همه مردم توزیع کنند تا هم مردم از مزیت‌های آنها بهره‌مند شوند هم از سودجویی برخی افراد در این زمینه جلوگیری شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.