اهدای کتاب در مهاباد

همزمان با هفته کتاب، بانوی مهابادی به نام «نسرین موفقی» گنجینه چهار هزار جلدی پدرش را به کتابخانه عمومی این شهرستان اهدا کرد؛ این گنجینه مشتمل بر کتاب‌هایی در زمینه‌های تاریخ، ادبیات فارسی و کُردی، دین، رمان، روانشناسی، جامعه‌شناسی، آرشیو مجلات و روزنامه‌ها و ... است که از کتابخانه مرحوم «محمدخلیل موفقی» صاحب نخستین چاپخانه و کتاب‌فروشی مهاباد به یادگار مانده است.

به گفته «چیا قادری» رییس کتابخانه‌های عمومی مهاباد برخی از این کتاب‌های اهدا شده جزو کتاب‌های مرجع و نفیس است که به بخش مرجع کتابخانه‌های عمومی مهاباد منتقل و بخش دیگری نیز به کتابخانه‌ شهر خلیفان، کتابخانه روستای «داشخانه» و بقیه به کتابخانه‌های مدارس شهری و روستایی مهاباد اهدا می‌شود.

کتابخانه‌گردی در بوکان

یک‌هزار دانش‌آموز بوکانی در قالب تور کتابخانه‌گردی و گردش فرهنگی از کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بازدید کردند؛ کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در طول دوره هفته کتاب علاوه بر ارائه خدمات عادی، فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای در راستای گرامیداشت این هفته و ترویج کتاب و کتابخوانی انجام داد.

افتتاح نمایشگاه کتاب در مهاباد

دیگر رویداد فرهنگی مرتبط با کتاب طی هفته گذشته، افتتاح پنجمین نمایشگاه بزرگ کتاب مهاباد با تخفیف ۵۰ درصدی در سالن سازمان تبلیغات اسلامی این شهرستان بود؛ در این نمایشگاه بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب در قالب ۲ هزار عنوان برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه کتاب‌هایی با موضوع‌های مختلف شامل تاریخ و ادبیات ایران، کتاب‌هایی به زبان محلی، تاریخ بومی، فلسفه، دین، هنر، روانشناسی، کودک و نوجوان و رمان با ۵۰ درصد تخفیف به دوستداران کتاب عرضه شده‌است و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند هر روز صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و عصر از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به سالن تبلیغات اسلامی مهاباد مراجعه کنند.

رونمایی از کتاب در ماکو و مهاباد

طی هفته گذشته یک جلد کتاب شعر با عنوان «اسیر نغمه‌سی» اثر جلال عبداللهی /شاهد ماکویی/ نویسنده اهل این شهرستان رونمایی شد؛ این کتاب در انتشارات «سومر نشر تبریز» در ۵۰۰ جلد و ۱۰۲ صفحه به چاپ رسیده است.

کتاب‌های «جهان در آیینه زمان» و «پرواز زیر باران» نوشته سلیمان سیدی نویسنده مهابادی نیز با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران و علاقه‌مندان به کتاب در سالن آمفی تئاتر این شهرستان رونمایی شد.

کتاب «جهان در آیینه زمان» روایت خاطره‌های، سفر و مسایل جامعه‌شناسی کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی از جمله هند، کاستاریکا، ونزوئلا، کانادا، آرژانتین و آمریکا به صورت نثر در ۴۶۳ صفحه است؛ «پرواز زیر باران» نیز شامل ۱۵۳ صفحه در قالب شعر نو و برگرفته از احساسات و مسایل عاطفی است.

طی هفته گذشته علاوه بر برگزاری فعالیت‌های فرهنگی در زمینه ترویج کتاب‌خوانی، فیلم مستند «دهقان» به کارگردانی «یعقوب اکبریان» چهارم آذرماه سال جاری برای نخستین بار با حضور هنرمندان عرصه موسیقی عاشیقی و هنرهای تصویری استان در کانون عاشیق‌های حوزه هنری آذربایجان غربی رونمایی و اکران شد.

رونمایی از فیلم عاشیق دهقان

«دهقان» فیلمی مستند از زندگی هنری «عاشیق محمدحسین دهقان» یکی از بزرگان موسیقی فولکلور آذربایجان‌غربی است که به مدت ۴۰ دقیقه به سفارش واحد هنرهای تصویری حوزه هنری آذربایجان‌غربی طی سال جاری تولید شد.

 در این فیلم دوران کودکی عاشیق محمد حسین دهقان و نحوه آشنایی وی با موسیقی عاشقی بازسازی و حیات هنری‌ وی از زبان خود، مردم عادی، شاگردان، مسوولان فرهنگی ارومیه، خانواده، دوستان و آشنایان در قالب مصاحبه و گزارش تصویری ارائه شده است.

برپایی نمایشگاه تصویرسازی در ارومیه

نمایشگاه تصویرسازی با عنوان «ناردونه» و با موضوع شب یلدا نیز در نگارخانه حوزه هنری آذربایجان‌غربی در معرض دید عموم قرار گرفت؛ این نمایشگاه از ۶ تا ۱۲ آذرماه در نگارخانه حوزه هنری استان دایر شده و در این رویداد هنری آداب و رسوم قومیت‌های مختلف ایرانی در برگزاری جشن شب یلدا مورد توجه هنرمندان قرار گرفته‌است.

اجرای نمایش در مهاباد

نمایش «شورباو قه‌ل» (سوپ بوقلمون) به کارگردانی «محسن ضیایی» با حضور جمعی از علاقمندان به هنر تئاتر در تالار فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد به روی صحنه رفت؛ «شورباو قه‌ل» کاری از گروه نمایشی «روانگه» روایت یک داستان کمدی روسی در زمان جنگ است که موضوع رنگ عوض کردن انسان‌ها در زمان و شرایط مختلف را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.