حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده روز چهارشنبه در جلسه شورای زکات میاندوآب اظهار داشت: باید در این راستا دغدغه‌ها و اهداف اصلی تبیین شود تا آحاد جامعه نیز به اهمیت زکات و پرداخت آن ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه بنا به فرموده ائمه اطهار (ع) برای به‌جا آوردن فریضه‌های دینی اجباری وجود ندارد، افزود: در دین مبین اسلام نیز اجباری برای انجام فریضه‌های واجب نیست ولی برای اشاعه دستورات دین به ویژه زکات باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

وی گفت: نهاد آموزش و پرورش و همچنین دانشگاه‌ها بهترین مکان برای فرهنگ‌سازی در امر زکات هستند که دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی می‌توانند در دروس خود به این موضوع مهم دینی هم وارد شوند و یا اینکه در دانشگاه‌ها، دانشجویان با موضوع زکات مقاله‌های مختلف ارایه کنند تا بدین صورت این امر در جامعه نهادینه شود.

وی بیان کرد: در سطح روستاها نیز نیاز است تا همایش زکات در ۲ مرحله طی سال و در زمان مناسب به ویژه فصل زمستان و بهار برگزار شود تا کشاورزان ضمن آشنایی با اهمیت پرداخت زکات، این مهم در سطح روستاها نیز نهادینه شود.
حجت‌الاسلام حسن‌زاده اضافه کرد: زیرساخت‌های لازم برای پرداخت زکات در میاندوآب از سال‌های گذشته فراهم شده و اقدامات خوبی نیز انجام گرفته است، به طوری که در ۴۰ روستای این شهرستان شورای زکات تشکیل شده‌است.

وی با بیان اینکه عده‌ای خمس و زکات را با مالیات یکی می‌دانند، افزود: در دین اسلام از مالیات به عنوان خراج یاد شده که به واسطه آن حکومت برای اداره امور در قبال ارایه خدمات به مردم مالیات دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه مقوله زکات و خمس متفاوت بوده و در واقع ارزش افزوده ثروت هر شخص محسوب می‌شود، بیان کرد: اگر انسان از محل درآمد خود هزینه‌های ضروری زندگی‌اش را تامین کرد و مازاد بر نیاز سالانه‌اش پولی باقی ماند باید یک پنجم آن را به عنوان خمس پرداخت کند.

امام جمعه میاندوآب با بیان اینکه مردم این شهرستان همواره در امور خیریه پیشگام هستند، افزود: مردم میاندوآب در مناسبت‌های مختلف علاوه بر مشارکت مادی برای رفع مشکل نیازمندان در مناسبت‌هایی مثل شب یلدا و شب عید با اهدای کمک های مختلف به یاری نیازمندان می‌شتابند که این موضوع ظرفیت قابل توجهی برای محرومیت‌زدایی در این شهرستان است.

وی گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران، امکانات و راه‌های مناسبی از جمله تشکیل شورای زکات، نهاد کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی برای رسیدگی بهتر به نیازمندان ایجاد شده و به همین دلیل زمان زیادی برای نهادینه‌کردن برخی اقدامات صرف می‌شود.

در این جلسه مسوول ستاد زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان میاندوآب نیز گزارشی از عملکرد این ستاد را ارایه کرد.

میاندوآب ۲۷۱ هزار نفر جمعیت دارد و سومین شهرستان پرجمعیت آذربایجان غربی پس از ارومیه و خوی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.