عباس آغاز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف از جمله تب‌برفکی گاوی و گوسفندی، شاربن گوسفند، بروسلوز گاو و بروسلوز گوسفند و بز به صورت رایگان مایه‌کوبی شده و دامداران تنها هزینه‌ تزریق دارو را پرداخت کردند.

وی اضافه کرد: در این مدت تیم‌های دامپزشکی، ۲۱ هزار و ۳۷۸ راس دام سنگین را علیه بیماری تب‌برفکی گاوی، ۲۴۷ هزار ۴۸۹ راس دام سبک را علیه بیماری تب‌برفکی گوسفندی و ۱۶۰ هزار و ۴۶۰ راس گوسفند را علیه بیماری شاربن مایه‌کوبی کردند.

وی افزود: بیماری تب‌برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است؛ ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب‌برفکی است و کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری است. 

 «آغاز» با اشاره به مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز نیز گفت: در نیمه نخست امسال ۸۲ هزار و ۴۴۶ راس دام سبک شامل گوسفند و بز و ۱۹ هزار راس دام سنگین گاو و گوساله علیه بیماری بروسلوز یا تب‌مالت مایه‌کوبی شد. 

وی اظهار داشت: تب‌مالت یا بروسلوز از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و میزان شیوع تب‌مالت در انسان به شیوع بروسلوز در دام‌ها بستگی دارد که از طریق مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده غیر پاستوریزه یا نجوشیده مانند خامه، پنیر تازه و دیگر محصولات لبنی منتقل می‌شود.

وی از دامداران خواست تا از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند. 

سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد با اشاره به اجرای واکسیناسیون طیور بومی نیز گفت: طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل دراین شهرستان از اول مهر و در ۲ مرحله در حال اجرا است که در مرحله نخست ۲۰ درصد از روستاهای این شهرستان توسط ۲ تیم دامپزشکی مایه‌کوبی شده و مرحله دوم آن نیز توسط نیروهای بسیج سازندگی انجام می‌گیرد.

وی افزود: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شود.

وی پیش‌بینی کرد بیش از ۶۰ هزار قطعه مرغ بومی در روستاهای این شهرستان واکسینه شوند.

مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است. 

۳۰۲۰/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.