محمود بدلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مهاباد با بیان اینکه طرح هادی با هدف توسعه و عمران روستاها اجرا می شود، اظهار داشت: هم اکنون طرح هادی در 586 روستای این استان اجرایی شده است که بیش از 167 هزار و 600 خانوار از آن بهره مند هستند.
وی با بیان اینکه برای اجرای طرح هادی در استان بیش از یکهزار میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: هم اکنون برای 2 هزار و 82 روستا نقشه طرح هادی تهیه شده است.
بدلی بیان کرد: برای آبادانی و توسعه مناطق روستایی همچنین تاکنون 46 هزار و 730 تن قیر یارانه ای توزیع شده که در 286 روستای استان به مساحت 2 میلیون و 700 هزار متر مربع عملیات آسفالت انجام شده است.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح هادی آذربایجان غربی عقب تر از میانگین کشوری است، افزود: این طرح تنها در 27 درصد از روستاهای استان اجرا شده در حالی که میانگین کشوری آن 48 درصد است.
بدلی اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل بند، آماده سازی اراضی پیش بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب، اصلاح و بازگشایی معابر، جدول گذاری، آسفالت ریزی و سنگ فرش معابر و ساماندهی فضای سبز را از جمله عملیاتی دانست که در راستای اجرای طرح هادی در روستاها انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه این استان دارای 2 هزار و 973 روستاست، افزود: 2 هزار و 725 روستا دارای سکنه بالای چهار خانوار بوده و همچنین 2 هزار و 170 روستا بالای 20 خانوار است که شرایط اجرای طرح هادی را دارند.
بدلی یادآور شد: طرح هادی روستایی سند توسعه روستاست و در واقع هرگونه فعالیتی که در کالبد روستا انجام شود به تبعیت از طرح هادی صورت می گیرد و هدایت ساخت و سازها، بهبود شبکه معابر روستا و سایر فعالیت های عمرانی از جمله اجرای تاسیسات آب، برق و گاز و خدمت رسانی در صدور پروانه های ساختمانی در غالب طرح هادی روستایی انجام می شوند.
به گزارش ایرنا تهیه طرح هادی روستایی به منزله سند توسعه اقتصادی و اجتماعی روستا تلقی می شود که براساس آن تمامی نیازمندی های مسکونی،‌ خدماتی، صنعتی و .... برای افق طرح (10 سال آتی) با رعایت و لحاظ نمودن تمامی ضوابط و مقررات و حریم مختلف در چارچوب نقش و جایگاه روستا در طرحهای فرادست، ناحیه ای و منطقه ای،‌ مکان یابی شده و با رعایت عرض معابر با توجه به نیازمندیهای ترددی و گذربندی به روان سازی و کالبد می پردازد.
پایه طرح هادی از سال 1362 و تحت عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی گذاشته شد و از سال 1366 شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد.
اهداف طرح هادی روستا، ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی و هدایت وضع فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی عنوان شده است و انجام این طرح و ایجاد امکانات مناسب موجب کاهش مهاجرت ها که تاثیرات منفی بر شهرها دارند می شود.
آذربایجان غربی دارای سه میلیون و 265 هزار نفر جمعیت است که 34.6 درصد از آن در مناطق روستایی و 65.4 درصد در مناطق شهری سکونت دارند.
6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.