بهرام زینال زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کوچ عشایر آذربایجان غربی به میان بندها آغاز شده است، افزود: حدود 40 درصد از عشایر استان قبل از فصل کوچ و از 15 اردیبهشت هر سال به مناطق میان بند می روند که حدود پنج تا 10 کیلومتر از محل قشلاق فاصله دارد.
وی تاکید کرد: پس از گذشت 45 روز از حضور عشایر استان در محل میان بند، کوچ اصلی آنان از 15 تا اواخر خرداد آغاز می شود.
وی اضافه کرد: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تامین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی و در محل اتراق آنان اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: 15 هزار و 599 خانوار عشایری با 104 هزار نفر جمعیت در 16 شهرستان این استان مستقر هستند که حدود 600 خانوار از آنها به ییلاق های خارج از استان در دامنه های جنوبی سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان شرقی کوچ می کنند.
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: عشایر این استان، همه ساله با شروع فصل تابستان و بهبود پوشش طبیعت 2 میلیون واحد دامی خود را به مناطق خوش آب و هوای ییلاقی کوچ می دهند.
زینال زاده اظهار داشت: چهار هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می روند.
وی ادامه داد: عشایر به مدت 2 تا سه ماه در این مناطق حضور خواهند داشت و سپس کوچ خود را به مناطق قشلاقی آغاز می کنند.
به گزارش ایرنا 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.
9918/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.