معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی 27 درصد از عسل تولیدی کشور را تامین می کند.

سید فضل الله قریشی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون در استان 5 هزار و  753  نفر زنبور دار و تعداد 6039 نفر به صورت کارگر فصلی در زنبورستان های استان مشغول به کار هستند افزود: یک اتحادیه زنبور داری در استان و 14 شرکت تعاونی زنبور داری در شهرستان ها مشغول به   فعالیتند.

وی اظهار کرد: تعداد 6 کارگاه مو آج کنی و 4 کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک و 10 کارگاه بسته بندی عسل به صورت نیمه اتوماتیک و دستی در استان فعالیت می کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه بر اساس آمارگیری انجام شده در سال گذشته میزان تولید عسل بیش از 22 هزار تن بوده است اظهار کرد:  میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن 20 کیلو گرم و از کندو های بومی 5.5 کیلو گرم بوده که در   این میان خوی بیشترین تولید عسل استان   را به خود اختصاص داده است.

قریشی گفت: عسل تولیدی استان به کشورهای همجوار از جمله ترکیه، اقلیم کردستان و کشور های دیگر چون کویت، امارات و چین صادر می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم در منطقه استقرار کندو های عسل از مناطق ییلاقی شروع میشود و به طور معمول این جا گذاری هر سال اواخر اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد ودر برخی مناطق به علت صعب العبور بودن برخی ییلاقات ده روز دیگر تمدید می شود.

قریشی افزود: از جمله مشکل های زنبور داران بالا بودن قیمت شکر، موم، دارو و هزینه حمل و نقل کامیونها در جابجایی زنبورستانها و برخی مواقع عدم همکاری باغداران در استقرار کندو ها در زمان گلدهی درختان می باشد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.