جواد آقازاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال 1394 شاخص مرگ و میر مادران باردار در آذربایجان غربی 23.7 مورد در 100 هزار تولد زنده بود که در سه سال اخیر کاهش چشمگیری با همت همه بخش های بهداشتی داشته است.
وی اظهار داشت: این کاهش جزو شاخص های خوب کشوری است زیرا شاخص هدف کشوری 15 در 100 هزار تولد زنده برآورد می شود.
وی با اشاره به اقدامات قابل توجه آذربایجان غربی در توسعه بهداشت مادران و نوزادان بیان کرد: برای سلامت مادران باردار و راحتی آنان، مرکز خدمات سلامت باروری مادر در منطقه ایثار ارومیه راه اندازی شده و در حال ارائه خدمات به ساکنان منطقه است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: حدود 80 هزار نفر از جمعیت حاشیه شهر ارومیه تحت پوشش خدمات این مرکز قرار گرفته اند که این امر منجر به کاهش مرگ و میر مادران شده است.
وی ادامه داد: در مجموع 140 تخت LDR ( واحد های تک نفره زایمان طبیعی ) در استان نیز اضافه شده که نقش مهمی در بهبود وضعیت بالینی مادران باردار داشته است.
آقازاده گفت: آمار مرگ میر مادران باردار از 17 نفر در سال 1394 به هشت نفر در سال 1397 کاهش یافته است.
وی از راه اندازی و تجهیز مراکزی به عنوان هتل و حامله سرا برای مادران باردار روستایی در فصول سرد و بارندگی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این مراکز در کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار تاثیرگذار بوده است.
وی بیان کرد: بهبود شاخص مرگ و میر مادران یکی از ارکان توسعه خدمات بهداشتی و درمانی برای جوامع رو به رشد به شمار می رود و در این خصوص رتبه های خوبی در سطح کشور و منطقه به دست آمده است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های پیشرو در حوزه سلامت و بهداشت در کشور به شمار می رود به طوری که بسیاری از بیماری های واگیردار در این استان ریشه کن شده است.
علاوه بر آن در سال گذشته رتبه شاخص بهداشتی درمانی از رتبه بیست و هشتم به هفتم رسیده که روندی جهشی است.
سالانه حدود 60 هزار نوزاد در آذربایجان غربی متولد می شود.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.