مجید پاتو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون بیش از 50 هزار هکتار از مراتع این شهرستان در قالب توافق نامه به بهره برداران بخش های مرکزی و خلیفان این شهرستان واگذار شده است.
وی اضافه کرد: واگذاری مراتع به بهره برداران در قالب یک سند ثبتی و به مدت هفت سال انجام می شود و در طول این مدت بهره برداران با انجام کارهای اصلاحی در مراتع می توانند ظرفیت دام خود را تا 2 برابر افزایش دهند.
وی ادامه داد: واگذاری مراتع در جهت حفظ، احیا و نگهداری از منابع طبیعی صورت می گیرد و با واگذاری این مراتع مشارکت بهره برداران در حفاظت از منابع طبیعی، طرح های آبخیزداری و ممانعت از تخریب مراتع بیشتر می شود.
وی اظهار داشت: در قالب این طرح، مدیریت مراتع به بهره برداران واگذار می شود و طرح های کودپاشی، کپه کاری و آبخیزداری با همکاری آنها صورت می گیرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: پس از واگذاری مراتع به بهره برداران، خدمات دیگری از جمله ساخت آبشخور دام، توزیع کودهای شیمیایی برای تقویت گیاهان و برگزاری کلاس های آموزشی جهت استفاده درست از مراتع به آنها ارایه می شود.
پاتو با اشاره به اینکه در مهاباد دام مازاد وجود دارد، اظهار داشت: در این شهرستان 170 هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند در حالی که هم اکنون سه برابر این مقدار دام در این شهرستان از مراتع استفاده می کنند.
وی گفت: بیش از پنج هزار بهره بردار در مراتع مهاباد مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از 80 هزار تن علوفه را از این مراتع برداشت می کنند.
به گزارش ایرنا، در شهرستان مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.
مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
9903/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.