به گزارش خبرنگار ایرنا، لقمان خسروپور روز جمعه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران بوکان اظهار داشت: طبق اعلام هواشناسی در روز یکشنبه و دوشنبه هفته آینده حدود 40 میلی متر بارندگی در شهرستان و حدود 100 میلی متر بارندگی در سرشاخه های سیمینه رود و زرینه رود و سد شهید کاظمی پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: بنابراین احتمال طغیان سیمینه رود، افزایش آب زرینه رود و آب گرفتگی معابر شهری و روستایی در بوکان وجود دارد که به همین خاطر تمامی ادارات در آماده باش کامل هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر آب سد شهید کاظمی با دبی 350 مترمکعب در ثانیه رها می شود و اگر ورودی سد بر اثر بارش ها افزایش پیدا کند، دبی رهاسازی هم افزایش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه رها سازی بیشتر از 400 متر مکعب برای تامین آب شرب بوکان و روستاهای پایین دست مشکل ایجاد خواهد کرد، افزود: اگر لازم باشد در اسرع وقت برای چاه فلمن /تامین کننده آب شرب بوکان/ اقدامات احتیاطی از جمله ایجاد خاکریز انجام گیرد و در روستاهای پایین دست سد اطلاع رسانی کامل انجام شود.
وی اظهار داشت: در سرشاخه های سیمینه رود طبق اعلام آب منطقه استان ذخیره برفی معادل بیش از 86 میلیون متر مکعب آب وجود دارد و در صورت ذوب شدن این ذخیره برفی، احتمال طغیان سیمینه رود وجود دارد.
به گزارش ایرنا، شهرستان بوکان دارای 2 رودخانه دایمی سیمینه و زرینه رود است که هر دو از مناطق کوهستانی شهرستان های سقز و بانه در استان کردستان سرچشمه می گیرند و سپس به سمت دریاچه ارومیه در جریان هستند.
رودخانه سیمینه رود که از غرب بوکان عبور می کند و 'سد شهریکند' بر روی آن در حال احداث است در فصل بارندگی ها طغیان می کند و باعث خسارت به زمین های کشاورزی پایین دست این شهرستان می شود.
رودخانه زرینه نیز که از سقز سرچشمه می گیرد از شرق بوکان عبور کرده و سد شهیدکاظمی در فاصله 35 کیلومتری جنوب شرقی این شهر بر روی این رودخانه احداث شده است.
سد شهید کاظمی یکی از سدهای بزرگ آذربایجان غربی است که در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان قرار دارد.
این سد علاوه بر تامین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و بخشی از اب شرب شهر تبریز، آب کشاورزی حدود 55 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان های عجب شیر و آذرشهر را نیز تامین می کند
7510/3020/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.