کیومرث دانشجو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان مشابه سال آبی گذشته تراز آبی دریاچه ارومیه، یکهزار و 270 متر و 70 سانتی متر بود.
وی اضافه کرد: میزان افزایش تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر نسبت به ابتدای سال آبی جاری 74 سانتی متر برآورد می شود.
وی با اشاره به ثبت تراز یکهزار 270 متر و هشت سانتی متری دریاچه ارومیه در سال های گذشته اظهار داشت: با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید و اختصاص اعتبار مناسب برای اجرای طرح های احیایی در کنار رهاسازی آب سدهای اقماری و بارش های مناسب طی سال جاری آبی شاهد رشد نزدیک به یک متری تراز در سال های اخیر بوده ایم.
وی ادامه داد: سطح دریاچه ارومیه نیز طبق آخرین پایش انجام شده به 2 هزار و 583 کیلومتر مربع رسیده که 352 کیلومتر مربع بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر حجم آب موجود در دریاچه ارومیه نیز 2 میلیارد و 640 میلیون مترمکعب است که رشدی یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعبی نسبت به زمان مشابه سال گذشته دارد.
به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته بیش از 300 میلیون مترمکعب آب از سدهای اقماری وارد دریاچه ارومیه شده و علاوه بر آن بارش های بسیار خوبی را در زمستان و ابتدای بهار امسال در این حوضه شاهد بوده ایم که این روند تا اواخر بهار ادامه خواهد یافت.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال /از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.