فارغ از هیاهوی شهر در انتهای کوچه ای در محله گول اوستی ارومیه با دری چوبی روبرو میشوی که تورا به عمق تاریخ میبرد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی از دیرباز خانه محل و مامن آرامش بوده و خانه انصاری با نمایی چهارگوش و کاشی کارهای فیروزه ای خود آرامش عجیبی را در وجود انسان جای می دهد.خانه انصاری در جبهه غربی شهر و بین خیابان مدنی2_  15خرداد و حافظ 1 از جناح شرقی ،شمالی ،غربی واقع شده است و به خاطر محاط بودن در میان ساختمانهای مسکونی دید و منظر خود را از دست داده است.

خانه فوق در ارومیه ،پنجراه اوایل ضلع غربی خیابان مدنی 2 (سیروس2)نرسیده به میدان گل اوستی کوچه بن بست انصاری به شماره پلاک 313 قرار گرفته است ؛از خیابان 15 خرداد (جبهه شمالی )کوچه یونجه زار با پلاک 68 نیز میتوان به این مجموعه راه یافت.

درب چوبی را که باز میکنی وارد حیاط نسبتا بزرگ چهار گوشی می شوی که بنای انصاری از لابه لای درختان چشم خودنمایی می کند؛ با توجه به فرم بنا و کتیبه هایی که در حاشیه ی کاشیهای تزئینی به سالهای 1330 و1334 درج شده است مورخان قدمت آن را مربوط به اواخر دوره قاجاریه می دانند.

می گویند این بنا متعلق به بابک جعفری بوده که بعدا به دختر ایشان همسر سیف الله خان انصاری میرسد و در سالهای اخیر کانون مهندسین ارومیه خریداری و به آموزش و پرورش ناحیه 2 واگذار و در حال حاضر مورد بهره برداری کانون بازنشتگان اداره فوق است.

ورودی از راهرو باریک (دالان کوچک)از جبهه شمالی به حیاط چهار گوش است که با درختان میوه و گلهای رز پوشش و بخشهایی از آن با تقسیمات زیبای سنگ فرش آرایش یافته است در جبهه جنوبی این خانه اشرافی باغ انگور است که بعدا از ایجاد بنا در یک فضای بزرگ با دیوار خشتی پایه های آجری به وجود آمده است.

ساختمان در وسط حیاط و باغ روبه شمال به چشم اندازه زیبایی جلب توجه میکند.

پنجره های بزرگ که دورتادور آن را با کاشی های فیروزه ای تزئین کرده اند با تابش خورشید به شیشه های رنگی جلوه ای از عشق و زیبای و صفای دوران گذشته را متجلی می کند.

ورودی های آن از جبهه شمال شرقی و شمال غربی با راه پله های دو طرف سنگی و طاق های هلالی آجریست که به طبقه هم کف و طبقه اول و اتاق های دو ضلع شرقی و غربی،حیاط،باغ و واحد ساختمانی دیگری که در ضلع غربی این مجموع است میتوان راه یافت .

فرم بنا چهار گوش با دو طبقه که طبقه هم کف به صورت زیرزمین تا ارتفاع حدود 2 متری از سنگهای تراشدار و طبقه اول آن با آجر احداث شده است و دارای یک تالار بزرگ و دو اتاق کوچک با یک راهرو در طرفین به صورت قرینه فضا سازی شده است.بناهای دو ضلع شرقی و غربی که بعدا به هسته اولیه الحاق شده با پایه های سنگی تا ارتفاع تقریبی 1 متر و بعد از آن با آجر احداث شده است.   بقیه قسمتها با دو اتاق تو در تو در دو جبهه ساختمان نمود مصالح بکار رفته در این واحد ها از سنگ و آجر ،خشت و چینه با سقف پوششی چوبی و اندود گچ میباشد.

تزئینات  بنا به طور  کلی به دو دسته شامل جبهه خارجی ساختمان و حیاط مربوط تقسیم میشود که نمای بیرونی از اره سنگ نما و آجر کاری  ساده فیروزه ای در حواشی پنجره ها و کاشیهای کتیبه دارد .داخل کادرهای هندسی بالای روشنیهای جبهه شمالی و جنوبی قابل ملاحضه میباشدجبهه درونی نیز شامل درب و پنجره ها و شیشه های رنگی بصورت ساده آذین یافته است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.