به گزارش ایرنا، اقدامات قابل توجهی در حوزه کمک به ایتام، کمک به زنان سرپرست خانوار، کاهش آلام نیازمندان، ارائه خدمات مالی در حوزه های کمک جهیزیه، کمک هزینه آموزشی، درمانی و ازدواج جوانان طی سال جاری به انجام رسید و با وجود افزایش تعداد خانواده ها و شهروندان تحت پوشش، هیچیک از اقدامات با همراهی خیران تعطیل نشد.
اجرای طرح اکرام ایتام، اطعام نیازمندان و مفتاح الجنه در ماه مبارک رمضان، جمع آوری و توزیع زکات فطریه در ایام عید سعید فطر، طرح تغذیه سالم کودکان بی بضاعت در ایام مدرسه، برگزاری جشن های عاطفه ها و نیکوکاری به ترتیب پیش از بازگشایی مدارس و ایام عید، پخش گوشت قربانی در ایام عید سعید قربان، بسته های حمایتی شب یلدا از جمله این اقدامات به شمار می رود.
این اقدامات مورد توجه بسیاری از مقامات کشوری و استانی بوده به طوری که نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خصوص کمیته امداد امام خمینی (ره) در یکی از دیدارهای مربوط به این نهاد گفت: افزایش مشارکت مردمی در راستای اجرای طرح های کمک به نیازمندان کمیته امداد، نشان دهنده اعتماد مردم به این نهاد حمایتی در کمک به محرومان است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: اعتمادسازی بزرگترین سرمایه این نهاد حمایتی است و با وجود تبلیغات دشمنان نظام و منافقان و مشکلات اقتصادی موجود در کشور میزان کمک و مشارکت مردم به کمیته امداد افزایش یافته که نشانگر اعتماد بالای مردم به این نهاد است.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی ظرفیت های لازم برای کاهش مشکلات و محرومیت زدایی را دارد و توجه و حمایت از مشاغل خانگی می تواند زمینه ساز کاهش مشکلات و توانمند سازی مددجویان کمیته امداد استان باشد.
وی بیان کرد: اخلاص در خدمات رسانی به محرومان باید در سرلوحه اقدامات و برنامه های کمیته امداد قرار گیرد و تمامی تلاش مسوولان کمیته امداد استان در راستای کاهش محرومیت از مردم نیازمند باشد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی نیز در تشریح اقدامات این نهاد با اشاره به اینکه وجود یک مسکن مناسب در تحکیم بنیان خانواده‌ها و توانمند شدن آنها‌ تاثیر تعیین کننده‌ای دارد، بیان کرد: امسال با هزینه 270 میلیارد ریالی بیش از سه هزار و 600 مورد خدمات مسکن به خانواده‌های تحت حمایت ارائه شده و 530 مورد خرید یا احداث مسکن صورت گرفته است.
عزیز سهندی افزود: همچنین بر اساس تفاهم نامه مشترک کمیته امداد آذربایجان‌غربی و سپاه شهدای استان تا پایان امسال 500 واحد مسکونی برای خانواده‌های تحت حمایت فاقد مسکن احداث و واگذار ‌شد.
وی با اشاره به افزایش 35 درصدی میزان مشارکت‌های مردمی در سال جاری، اضافه کرد: مردم خیر و نیکوکار استان امسال، بیش از900 میلیارد ریال برای کمک به خانواده‌های محروم و نیازمند مشارکت کرده اند.
وی اظهار داشت: در راستای تامین کمک هزینه ازدواج مددجویان در سال جاری، بیش از 57 میلیارد ریال پرداخت شده و در حال حاضر هیچ نوعروسی پشت نوبت دریافت هزینه ازدواج وجود ندارد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی ادامه داد: هدف اصلی کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت بوده و در این راستا امسال برای سه هزار و 800 مددجو 785 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداخت شده و یکهزار و 400 خانوار به مرحله توانمندی اقتصادی رسیده است.
سهندی بیان کرد: برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی مددجویان در سراسر آذربایجان‌غربی بیش از 240 وکیل نیکوکار با این نهاد همکاری مستمر دارند.
وی با تاکید بر ساماندهی موسسات خیریه، اظهار داشت: سامانه‌ای تحت عنوان سامانه سخاوت برگرفته از خیریه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی ایجاد شده و نزدیک یک چهارم مؤسسات استان با این سامانه همکاری می‌کنند.
وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی نیازمندان در سامانه سخاوت تمرکز یافته و به این ترتیب، از سوء استفاده افرادی که از خیریه‌های مختلف درخواست کمک می‌کنند، جلوگیری می‌شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کمیته امداد به سمت امداد الکترونیک می‌رود و به تدریج از تعداد صندوق‌ها کاسته می‌شود، گفت: مردم می‌توانند از طریق برنامه‌های کاربردی سنا، سکه، سامانه #1*8877* یا از طریق تلفن ثابت 0968877 به صورت تلفنی کمک‌های خود را اهدا کنند.
سهندی یکی از مهمترین اقدامات این نهاد را جمع آوری زکات و هزینه کردن آن بیان کرد و افزود: امسال 350 میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شده که حدود 300 میلیارد ریال آن به فقرا و نیازمندان اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: همچنین طی سال جاری 70 میلیارد ریال صدقه و 170 میلیارد ریال کمک مردمی در قالب طرح اکرام ایتام در اختیار کمیته امداد آذربایجان غربی قرار گرفته که در سریع ترین زمان به نیازمندان اختصاص داده شده است.
شهروندان ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اقدامات کمیته امداد را ستوده و تصریح کردند که این نهاد، یکی از موثرترین نهادها در فقرزدایی جامعه به شمار می رود.
حسن بابایی یکی از شهروندان ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: من به واسطه کمک این نهاد به یکی از آشنایان در جریان اقدامات کمیته امداد قرار دارم و باید گفت که تمهیدات خوبی از طریق کمیته امداد برای کمک به فقرا اندیشیده شده است.
وی افزود: بسیاری از افراد تحت پوشش کمیته امداد با کمک های مالی و معنوی این نهاد، به سمت اشتغال پایدار و حتی اشتغال آفرینی رفته اند که این کار با توجه به وضعیت فعلی جامعه ستودنی است.
وی اضافه کرد: البته باید سازوکاری برای اطلاع بیشتر مردم از اقدامات کمیته امداد اندیشیده شود زیرا بسیاری مردم، برخی گفته های نادرست را به این نهاد نسبت می دهند که پاک کردن این نگرش نیازمند اطلاع رسانی و آگاهسازی است.
به گزارش ایرنا، کمیته امداد امام خمینی (ره) در روز 14 اسفندماه سال 1357 تنها 22 روز پس از 22 بهمن و روز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به فرمان امام راحل در کشور پایه ریزی شد که این نهال کاشته شده در آن زمان، امروز پس از 40 سال بارور شده و خدمات ارزنده ای را در جامعه اسلامی شکل می دهد.
این نهاد با دوراندیشی امام خمینی (ره) در راستای کمک به محرومان و دور کردن فقر از جامعه اسلامی راه اندازی شد و در سال های اخیر میلیون ها نفر از مردم ایران از خدمات آن بهره مند شده اند.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.