عبدالرحمان کلیجی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون مطالعات و نقشه برداری برای 6 هزار هکتار از اراضی پایاب سد مهاباد توسط مشاور منتخب سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به اتمام رسیده و آماده تحویل به پیمانکاران است.
وی ادامه داد: امسال برای اجرای آبیاری تحت فشار در2 هزار و 500 هکتار از اراضی مهاباد در روستاهای دریاس، توت آغاج، قم قلعه، کوسه کهریز، یوسفکند و گرده گرو تامین اعتبار شده و مجموع پیشرفت فیزیکی این طرح ها بیش از 80 درصد است.
وی اظهار داشت: با اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار به صورت تجمیعی در اراضی زراعی و باغی پایاب شبکه سد مهاباد، 68 میلیون متر مکعب در آب مصرفی اراضی کشاورزی پایاب این سد صرفه‌جویی می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی مهاباد بیان کرد:80 درصد هزینه اجرای طرح آبیاری تجمیعی در سطح اراضی کشاورزی دولتی و باقی سهم آورده کشاورزان است که از محل اعتبارات بانک کشاورزی به صورت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت پنج ساله تامین می شود.
کلیجی گفت: محصولات عمده قابل کشت در دشت مهاباد شامل دانه‌های روغنی، گوجه فرنگی، سبزیجات، سیب‌ زمینی، سیب درختی، گندم، جو، چقندر قند، یونجه، نخود و انگور است.
به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین راهکارهای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، بهره گیری از سامانه های مختلف آبیاری تحت فشار است.
استفاده از این روش‌های نوین، راندمان آبیاری را در اراضی کشاورزی به میزان 70 تا 75 درصد افزایش می دهد.
صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود شیمیایی همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمّی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش های آبیاری نوین به شمار می رود؛ مهاباد دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.
9903/ 3020/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.