سعید فریور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه خانه و مدرسه با هدف ارتقای انعطاف پذیری کودکان در مقابل عوامل خطر و توانمندسازی والدین برای ایفای هرچه بهتر نقش خود به عنوان اولین منابع پیشگیری اولیه از مصرف مواد مخدر طراحی و تدوین شده است.
وی اظهار داشت: این برنامه یکی از تاثیرگذارترین برنامه های خانواده، فرزندپروری، مدرسه محور و جامعه محور در پیشگیری از مصرف مواد است که از سال 1395 با توجه به تامین اعتبار توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در 2 مهد کودک اجرا می شود که در صدد هستیم این تعداد را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: در این طرح کودکان به همراه والدین در کلاس های آموزشی که به مدت هشت هفته برگزار می شود، شرکت می کنند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: اهداف کلی اجرای طرح خانه و مدرسه افزایش عوامل محافظتی در مراقبت از کودکان به‌ ویژه افزایش رابطه والدین با فرزندان، بهبود توانایی والدین برای گوش کردن به سخنان فرزندان و برقراری ارتباط موثر با آنهاست.
فریور افزود: کاهش تمسخر و پرخاشگری در مدارس، جلوگیری از مشکلات بهداشت روانی کودکان، بزهکاری نوجوانان، خشونت و ترک تحصیل از عوامل بسیار مهم در امر پیشگیری از اعتیاد است.
وی اضافه کرد: بهبود پیشرفت تحصیلی فرزندان، افزایش میزان توجه و دقت، توسعه مهارت‌های اجتماعی و کاهش استرس به عنوان فاکتورهای مهم پیشگیرانه می‌تواند تاثیر زیادی در این امر داشته باشد.
وی با اشاره به چارچوب نظری این طرح ادامه داد: این طرح متاثر از پروژه‌های روانپزشکی، روانشناسی، روانشناسی کودک، بازی درمانی، خانواده درمانی تئوری دلبستگی، یادگیری اجتماعی، گروه درمانی، توانمندسازی و تئوری رشد تحول کودک و نظریه‌های مرتبط با استرس خانواده است.
وی اضافه کرد: در این کلاس های آموزشی در قالب عملی و غیرمستقیم از طریق فعالیت های جذاب و انواع سرگرمی مورد علاقه کودکان، آموزش های لازم با حضور اعضای خانواده و مربیان به آنها داده می شود.
وی بیان کرد: برنامه خانه و مدرسه، برنامه ای با ساختار، شامل فعالیت هایی با هدف حمایت از ارتباط مثبت و مؤثر میان والدین و فرزندان و توانمندسازی والدین در خصوص راهبردهای مثبت فرزندپروری است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: با وجود ارتباط و تعامل مثبت و مؤثر میان والدین و مدرسه، کودکان کمتر در معرض افت تحصیلی، مصرف مواد و الکل، بزهکاری، رفتارهای ضد اجتماعی، سوء استفاده جنسی، غفلت و مشکلات روحی و روانی قرار می گیرند.
وی افزود: ایجاد عوامل محافظتی در برابر اختلالات مختلف رفتاری در دانش‌آموزان، بهبود توانایی خانواده‌ها برای گوش فرا دادن به مسائل کودکان و برقراری ارتباط با آن‌ها از جمله اهداف این طرح است.
وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی است و در اجرای این طرح افزایش مهارت زندگی برای کودکان و افزایش مهارت های فرزندپروری برای خانواده ها در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد: افزایش انسجام خانواده، افزایش اعتماد به نفس کودکان، بهبود ارتباط خانه و مدرسه و افزایش سازگاری کودک از جمله نتایح مهم حاصل از اجرای طرح مذکور است.
فریور افزود: علاوه بر این طرح ، برنامه مصون سازی خانواده محور در برابر اعتیاد در 90 مهد کودک استان اجرا می شود.
به گزارش ایرنا،برنامه خانه و مدرسه را سال 1988 میلادی خانم ' لین مک­دونالد ' پروفسور تحقیقات اجتماعی طراحی و تدوین کرد که در 30 سال گذشته در بسیاری از مناطق دنیا به اجرا درآمده است.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.