به گزارش ایرنا، در واپسین سال های قرن 13 شمسی و در سال 1295 نخستین جرقه های راه اندازی سازمانی با هدف تثبیت هویت ایرانیان و اختصاص نام و نام خانوادگی برای افراد در راستای ارائه خدمات مختلف اجتماعی زده شد.
در سومین روز از زمستان سال 1297 /100 سال پیش/ نخستین شناسنامه با نام فاطمه در اختیار یک شهروند ایرانی قرار گرفت و شماره شناسنامه یک نیز برای او اختصاص یافت.
این آغاز طلایی برای تثبیت هویت ایرانیان در حالی بود که در بسیاری از کشورهای منطقه تا سال ها پس از آن نیز اقدامی در این خصوص انجام نشد و در برخی از کشورها هنوز هم جای خالی نهادی از این نوع وجود دارد.
راه اندازی سازمان ثبت احوال نخستین گام برای پیمودن گام های طولانی دیگر بود زیرا در سال های بعد به ویژه در سال های پس از انقلاب اقدامات بسیار قابل توجهی در راستای ماموریت های ذاتی این نهاد شکل گرفت که اختصاص شماره ملی و کدپستی و همچنین راه اندازی سامانه کارت ملی هوشمند و سامانه هوشمند استعلام نهادهای مختلف از جمله این اقدامات رو به جلو است.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این سازمان در سال 1297 با صدور شناسنامه برای دختری بنام فاطمه ایرانی کار خود را شروع کرد و در طول این صد سال پیشرفت های راهبردی بسیار مهمی در راستای ارتقای سیستم ثبت احوال انجام پذیرفته است.
محمد حیرت انگیز افزود: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی طرح های صورت برداری اسناد هویتی ایرانیان، تعویض شناسنامه های قبل از انقلاب در دست مردم، طرح ابلاغ شماره ملی و کدپستی، آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی ایرانیان به منظور ارائه خدمات مکان محور، پروژه صدور کارت ملی و پروژه مهم صدور کارت هوشمند ملی برای آحاد ایرانیان در جهت تامین زیر ساخت و تکمیل کننده فرآیند دولت الکترونیک توسط این نهاد انجام شده است.
وی اضافه کرد: سه مامویت مهم سازمان ثبت احوال کشور شامل ثبت وقایع حیاتی، اتقان اسناد هویتی و تولید و انتشار آمارهای حیاتی است که در این مدت در سه ماموریت ابلاغی موفق بوده است.
وی بیان کرد: مهمترین عامل موفقیت این نهاد در انجام اقدامات خود طی 100 سال گذشته به ویژه 40 سال پس از انقلاب اسلامی، همراهی و همکاری مردم و نهادهای مرتبط بوده است.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی ادامه داد: مطمئن هستیم که با ادامه این همکاری روند روبه رشد این سازمان در سال های آینده شتاب گرفته است و توفیق اجرای طرح های بهتر با توجه به پیشرفت فناوری در کشور و استان فراهم خواهد شد.
استاندار آذربایجان غربی هم معتقد است: یک قرن تلاش و همت کارکنان ثبت احوال همگام با پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه فناوری های الکترونیکی و دیجیتالی در دنیا، این سازمان را به سازمانی منحصر به فرد در ایفای نقش کلیدی در ارائه خدمات شهروندی در بخش های مختلف به ویژه در دولت الکترونیک تبدیل کرده است.
وی تاکید کرده است: ارتقای ضریب اطمینان و تسهیل و تسریع در احراز و تصدیق اطلاعات هویتی متکی بر شماره ملی هر ایرانی، شاخص بسیار مهم و تاثیرگذار در افزایش کمی و کیفی خدمات الکترونیکی سایر سازمان ها و ارگان های کشور است که این مهم از طریق پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و سامانه های مرتبط با آن در سازمان ثبت احوال امکان پذیر می شود.
شهروندان نیز که خدمت گیرنده اصلی خدمات ثبت احوال بوده و همواره ارباب رجوع این نهاد به شمار می روند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فعالیت های این نهاد را قابل توجه ارزیابی می کنند.
یک شهروند ارومیه ای که در حال خروج از یکی از پیشخوان های دولت در این شهر بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روند اجرای خدمات شهروندان در حوزه ثبت احوال بسیار سریع انجام می شود که جای تقدیر دارد.
سارا رحیم زاده اضافه کرد: تعویض شناسنامه از جمله اقداماتی است که در گذشته با صف های طولانی و نوبت های طولانی تر انجام می شد ولی امروز در چند دقیقه مقدمات آن فراهم شد و شناسنامه من نیز به درب خانه ارسال می شود.
وی بیان کرد: باید قدر این نوع پیشرفت ها را بدانیم زیرا با استفاده از فناوری اطلاعات توسط نهاد ثبت احوال، مشکلات شهروندان در خصوص مراجعه مکرر به این اداره بسیار کم شده و در نتیجه هزینه ها نیز کم است.
یک شهروند خویی نیز که برای یک کار اداری به ارومیه آمده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ثبت احوال از نهادهای پیشرو در استفاده از فناوری اطلاعات است و بسیاری از دیگر نهادها باید از آن تبعیت کنند.
رضا میررضایی افزود: نباید اجازه داد که سفرهای طولانی برای یک کار معمولی انجام شود ولی برخی نهادها هنوز روند را اصلاح نکرده اند.
وی ادامه داد: چند مدت پیش برای دریافت کارت هوشمند ملی به نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت رفتم و کارم را در سریع ترین زمان ممکن انجام دادم و دیروز هم، کارت من صادر شد.
وی بیان کرد: البته هنوز از بسیاری کشورهای پیشرفته در خصوص استفاده از فناوری اطلاعات عقب هستیم ولی می توان به این مهم دست یافت.
به گزارش ایرنا، ابراز رضایت مردم و مسوولان از نهاد ثبت احوال نشانه موفقیت این نهاد در اجرای ماموریت های محوله است ولی باید گام های اساسی تری در راستای توسعه خدمات برداشت تا زمینه افزایش بیش از پیش رضایتمندی مردم فراهم شود؛ امری که در سده دوم فعالیت نهاد ثبت احوال در کشور از آن انتظار می رود.
8137/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.