به گزارش ایرنا در زمان حاضر نیز بیشترین مراودات تجاری بین ایران و عراق با منطقه اقلیم کردستان و از طریق مرزهای تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت انجام می شود و بدون شک توسعه روابط تجاری بین دو کشور بر اقتصاد آذربایجان غربی و حتی سطح کشور تاثیرگذار خواهد بود.
تا جایی که معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی معتقد است که این استان به دلیل همجواری با کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق دارای ظرفیت های فراوانی در توسعه تجارت و جذب سرمایه گذاری خارجی است و این ظرفیت می تواند علاوه بر شکوفایی اقتصاد استان در اقتصاد کلان کشور نیز تاثیرگذار باشد.
«رضا حسینی» بر ثروت نهفته سرمایه داران در شمال عراق و شرقی ترکیه و نزدیکی روابط سیاسی، فرهنگی و مذهبی آذربایجان غربی و مردم این منطقه توجه دارد و ایجاد زیرساخت های گمرکی را ضروری می داند.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه بیش از 65 درصد مبادلات تجاری ایران و عراق با منطقه اقلیم کردستان انجام می گیرد، گفت: اکنون کشور عراق به عنوان یک همسایه و کشور دوست می تواند نقش مهمی در خنثی سازی تحریم های یکجانبه آمریکا و غرب داشته باشد زیرا عراق پس از داعش به مصرفی ترین بازار خاورمیانه تبدیل شده و موقعیت استراتژیک اقلیم، اهمیت مرزهای تجاری ایران و شمال عراق را دوچندان کرده است.
«رسول خضری» که یکی از اعضای هیات ایرانی در سفر اخیر به کشور عراق بود، اظهار داشت: اقلیم کردستان علاوه بر اینکه خود دارای بازار مصرفی بزرگی است، می تواند گذرگاه اصلی صادرات به مرکز عراق و حتی سوریه باشد؛ اشتراکات دینی و فرهنگی بین مردم دو طرف مرز و تمایل بیشتر مردم این بخش به مبادلات تجاری با ایران هم فرصتی برای توسعه صادرات ایران به عراق و سوریه را فراهم کرده است.
این نماینده مجلس افزود: در این سفر به ریاست وزیر امور خارجه بر ایجاد زیرساخت های مناسب برای افزایش مبادلات تاکید شد و در همین راستا ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در مرزهای آذربایجان غربی با اقلیم کردستان، رسمی شدن مرز کیله سردشت و تقویت مرز تمرچین پیرانشهر به عنوان نزدیک ترین مرزهای کشور به شهرهای اربیل و سلیمانیه به عنوان کریدور غرب مورد تایید طرفین قرار گرفت.
وی اضافه کرد: دولت اقلیم کردستان نیز برای توسعه این روابط متعهد به اتمام طرح احداث 2 تونل در جاده اربیل به تمرچین شد که فاصله بین این شهر با مرز تمرچین را 50 کیلومتر کاهش می دهد و می تواند موجب توسعه تجارت بین دو کشور از طریق این مرز شود.
فرماندار پیرانشهر نیز در پاسخ به این پرسش که آیا مرز تمرچین پیرانشهر ظرفیت توسعه صادرات ایران به عراق را دارد، گفت: تلاش های فراوانی طی سال جاری برای توسعه زیرساخت های گمرک تمرچین انجام شده و با ایجاد زیرساخت های مخابراتی و توسعه مراکز استاندارد و قرنطینه سعی شده است تا تجار بتوانند به راحتی در این گمرک به صورت شبانه روزی فعالیت داشته باشند.
سید علی ترابی افزود: طرح بزرگراه نقده - پیرانشهر - تمرچین هم با هدف تسهیل فرآیند حمل و نقل هم اکنون با 800 میلیارد ریال اعتبار در حال اجراست و این پروژه در سفر اخیر رییس جمهوری به آذربایجان غربی نیز مورد تاکید هیات دولت قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه صادرات در گمرک تمرچین پیرانشهر از سه طریق قطعی، ترانزیتی و بازارچه مرزی انجام می شود، گفت: صادرات از این مرز در سال جاری به صورت چشمگیر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در 9 ماهه نخست امسال صادرات قطعی از طریق گمرک تمرچین به بیش از 169 میلیون دلار رسید که در مقایسه با صادرات 80 میلیون دلاری سال گذشته شاهد افزایش بیش از 2 برابری آن هستیم.
وی اضافه کرد: صادرات ترانزیتی در این گمرک طی 9 ماهه نخست امسال نیز به یک میلیارد و 146 میلیون دلار رسید در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، 749 میلیون دلار بوده است.
وی اظهار داشت: صادرات از طریق بازارچه مرزی تمرچین هم در این مدت به 317 میلیون دلار رسید در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم تنها 39 میلیون دلار بوده است.
فرماندار پیرانشهر به ظرفیت های بخش کشاورزی این شهرستان هم اشاره کرد و گفت: وجود خاک حاصلخیز و آب فراوان در پیرانشهر امکان صادرات تولیدات کشاورزی و زراعی را به کشور عراق فراهم کرده و اکنون دولت در سطح این شهرستان در حال اجرای پروژه بزرگ تجهیز 14 هزار هکتار از زمین های کشاورزی به آبیاری های نوین است.
ترابی اضافه کرد: در آینده نزدیک پیرانشهر به یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در استان و کشور تبدیل می شود و می توان بخشی از این تولیدات را به کشورهای دیگر از جمله عراق صادر کرد.
وی ادامه داد: در صورت توجه بیشتر دولت به گمرک تمرچین و ایجاد شهرک های صنعتی مشترک بین دو کشور در شهرستان پیرانشهر، ظرفیت های لازم برای افزایش صادرات از طریق این مرز وجود دارد و این امر علاوه بر توسعه پایدار اقتصادی و افزایش امنیت در شهر مرزی پیرانشهر می تواند موجب توسعه اقتصادی استان و کشور شود.
به گزارش ایرنا پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی و در موقعیتی استراتژیکی قرار دارد و همجواری آن با اربیل (از طریق مرز تمرچین)، زمین های کشاورزی مرغوب و میانگین بارندگی 700 میلی متری در سال و دارا بودن ظرفیت های گردشگری متعدد موجب شده است تا امید به توسعه این شهرستان روز به روز پررنگ تر شود.
گزارش از: مصطفی احمدی اقبال
9915/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.