به گزارش ایرنا ایرج شجاعی روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی افزود: با تشکیل یک کمیته متشکل از امور آب شهرداری، دادستانی و فعالان زیست محیطی و به طور هماهنگ و منسجم با افرادی که به صورت غیرقانونی بستر رودخانه را تصرف می کنند باید برخورد شود.
وی ادامه داد: تصرف غیرقانونی و بدون مجوز بستر رودخانه مهاباد باعث کاهش عرض آن شده است و در زمان بارندگی احتمالی سبب سرریز شدن و سیلابی شدن سطح شهر خواهد شد.
شجاعی با بیان اینکه طرح لایروبی رودخانه مهاباد نیز باید در دستور کار قرار گیرد، بیان کرد: این طرح در شورای برنامه ریزی استان برای جذب اعتبار مطرح خواهد شد و از طریق اعتبارات ملی برای لایروبی آن اقدام می شود.
فرماندار مهاباد همچنین با اشاره اینکه بیشتر منابع آبی شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود، اظهار داشت: بیش از 200 میلیون مترمکعب آب در این بخش برداشت می شود که نیاز به بررسی دارد.
وی راندومان تولید محصولات کشاورزی نسبت به مصرف آب را نامتناسب عنوان کرد و گفت: کشاورزان نباید به زیادخواهی آب عادت کنند و دولت نیز در این راستا برای طرح آبیاری قطره ای و تحت فشار تسهیلات خوبی ارایه کرده است.
رییس اداره امور آب مهاباد نیز در این جلسه گفت: آبیاری فضای سبر شهری طبق گزارش دریافتی از 70 چاه مشخص تامین شده و سالانه یک میلیون و 650 مترمکعب آب از آنها برداشت می شود.
رضا جهینی ادامه داد: 110 هکتار فضای سبز در سطح شهرستان مهاباد توسط این چاه ها برداشت می شود که بر اساس تعرفه و ارزش افزوده در نظر گرفته شده هم اکنون بیش از 120 میلیارد ریال شهرداری به امور آب بدهکار است.
شهردار مهاباد هم در این جلسه گفت: منبع تغذیه آبیاری فضای سبز این شهرستان از سنوات قبلی به صورت برداشت از چاه های غیرمجاز و آب های قابل شرب تامین می شود که باید در این راستا اقدامات لازم انجام گیرد.
کامران علیزاده آذر ادامه داد: این نهاد در زمینه آبیاری و مکانیزه کردن آن تخصص ندارد و از شرکت های فنی به صورت قراردادی دعوت می کند تا مکانیزه کردن فضاهای سبز شهری را اجرایی کنند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نیز در این جلسه گفت: هم اکنون تالاب های کانی برازان، یوسفکند و تالاب گروس از لحاظ آب مشکلی ندارند و با توجه به بارش های اخیر آب کافی وجود دارد.
فاروق سخنور اظهار داشت: تالاب های قوپی بابا علی و قره قشلاق در حال حاضر با کمبود آب مواجه بوده و اکنون زمان مناسبی برای رهاسازی حق آبه به این تالاب است.
به گزارش ایرنا، رودخانه مهاباد با عبور از وسط شهر مناظر و چشم اندازهای دیدنی را به وجود آورده است؛ این رود از میان ارتفاعات پیرانشهر و سردشت می‌گذرد و از به هم پیوستن دو شاخه اصلی بیطاس و ده بکر به وجود می‌آید.
رودخانه مهاباد پس از عبور از روستاهای دارلک، خورخوره، گردیعقوب و داشخانه و نیز آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی سر راه خود از طرق کانال، به باتلاق های جنوب دریاچه ارومیه می‌ریزد.
9903/ 3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.