کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی مهاباد روز یکشنبه در آیین آغاز به کار این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طرح غربالگری شنوایی کودکان در همه مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی اجرا می شود و اولویت نخست اجرای آن مناطق روستایی و محروم این شهرستان است.
کمال کریمی با بیان اینکه در اجرای این طرح برای نخستین بار از دستگاه های پیشرفته شنوایی سنجی استفاده می شود، افزود: والدین کودکان سه تا پنج ساله می توانند با همراه داشتن شناسنامه کودک خود به مراکز شنوایی سنجی که به صورت سیار در مهدهای کودک و مراکز شنوایی سنجی مستقر شده اند، مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: تمامی نوزادان در بدو تولد از لحاظ شنوایی مورد بررسی قرار می گیرند اما شنوایی برخی از کودکان به دلایل مختلف از جمله بیماری های مغز و اعصاب و عفونت گوش میانی دچار اختلال می شود که با این غربالگری آنان نیز شناسایی می شوند.
کریمی با اشاره به اینکه مداوای این کودکان در این سنین بسیار آسان تر است، اظهار داشت: کودکان دارای مشکل شنوایی که در این غربالگری شناسایی شوند برای معالجه و مداوا به پزشک متخصص معرفی می شوند.
وی اضافه کرد: هزینه معاینه شنوایی هر کودک 152 هزار ریال بوده و برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به صورت رایگان است.
کارشناس شنوایی شناسی نیز گفت: دستگاه مورد استفاده در این طرح یکی از پیشرفته ترین دستگاه های سنجش شنوایی در کشور بوده و در این طرح همزمان در سه مرحله شامل اتوسکوپی، تمپانومتری و ادیومتری دستگاه شنوایی کودکان را می سنجند.
سحر عبدالله پور افزود: در مرحله نخست معاینه گوش انجام می شود، در مرحله دوم «تمپانومتری» عملکرد گوش میانی، التهاب، ترشح و وجود جسم خارجی در گوش بررسی می شود و در مرحله سوم «ادیومتری» پرده گوش و عملکرد شنوایی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح می تواند نقش مهمی در شناسایی، تشخیص و درمان مشکلات شنوایی کودکان داشته باشد بیان کرد: شنوایی یکی از عضوهای مهم انسان بوده و نقش مهمی در یادگیری و کسب مهارت، به ویژه در سنین کودکی دارد و خانواده ها باید در صورت مشاهده علایم بیماری و عفونت در گوش کودکان آن را جدی بگیرند.
طرح کشوری غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج ساله از 20 آبان تا پایان اسفند در مناطق شهری و روستایی اجرا می شود؛ در مهاباد 36 مهد کودک در مناطق شهری و روستایی فعالیت دارند.
3020/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.