کوروش سعیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 64 واحد مرغداری گوشتی در این شهرستان مجوز فعالیت دارد که از این تعداد 60 واحد فعال و چهار واحد غیرفعال است.
وی اضافه کرد: ظرفیت اسمی واحدهای مرغداری گوشتی این شهرستان یک میلیون و 700 هزار قطعه در هر دوره است و هر واحد مرغداری در سال سه تا چهار دوره جوجه ریزی می کند.
رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: با توجه به وضعیت آب و هوا و وجود زنجیره تولید از جوجه یک روزه تا واحد کشتارگاه دام و طیور، این شهرستان به یکی از قطب های تولید گوشت سفید تبدیل شده است.
وی افزود: چهار واحد از بین واحدهای مرغداری فعال این شهرستان دارای گازکشی است و بقیه واحدها با استفاده از نفت گاز (گازوئیل) فعالیت می کند که جهادکشاورزی سوخت مورد نیاز را با قیمت یارانه ای در اختیار آنها قرار می دهد.
سعیدی با اشاره به وجود هفت واحد مرغداری تخمگذار در این شهرستان، اضافه کرد: تنها 2 واحد از این تعداد فعال است که سالانه بیش 175 هزار تُن تخم مرغ تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند.
وی گفت: فعالیت هفت واحد مرغداری مادر با ظرفیت 387 هزار قطعه، 2 کارخانه جوجه کشی با ظرفیت 35 میلیون و 860 هزار قطعه و 2 کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید 150 هزار تُن از دیگر قابلیت ها و پتانسیل های مهاباد در این زمینه است.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در زمینه تولید محصولات دامی از جمله مرغ گوشتی از جمله شهرستان های پیش رو در منطقه است.
شرایط مناسب اقلیمی، وجود بازار مصرف داخلی و خارجی فرآوردهای دامی، مهارت و تکیه بر اصول علمی و تکنولوژی در مراحل تولید تا کشتار، حمایت های جهاد کشاورزی از مرغداران و سودآوری مناسب فعالیت در این بخش باعث شده است که مهاباد به یکی از قطب های تولید مرغ گوشتی در منطقه تبدیل شود.
3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.