علی مراد اکبری روز شنبه در بازدید از پروژه های آبیاری تحت فشار ارومیه افزود: یک پروژه بزرگ 62 هزار هکتاری در حوزه ارس و زاب وجود دارد که 100 درصد آبیاری تحت فشار میکرو و بارانی است.
وی ادامه داد: این طرح ها از بزرگترین پروژه های کشور با 90 درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی افزود: پروژه های حوزه زاب و ارس تا پایان سال به اتمام می رسد و تحول خوبی در استان در پی دارد که به همراه تولید مواد غذایی و تولید ثروت برای بهره برداران است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال در راستای توسعه روش های مدرن آبیاری در اراضی سنتی آذربایجان غربی 2 هزار هکتار اجرا شده و سه تا چهار هزار هکتار نیز اجرا می شود.
وی بیان کرد: این استان می تواند به عنوان استان الگوی کشوری برای اجرای آزمایشی طرح های کشاورزی باشد و ظرفیت اجرای سالانه 10 هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری را داراست.
اکبری با بیان اینکه پتروشیمی ها در حق بهینه سازی منابع آبی کشور کوتاهی کرده است، ادامه داد: در ماه های اخیر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه پلی اتیلنی تولیدی در صنایع پتروشیمی که مورد نیاز کارخانجات تولید لوله های آبیاری تحت فشار است، قیمت تجهیزات و ابزار مورد نیاز تولید این لوله ها افزایش یافته است.
وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با جدیت به دنبال تمهیداتی برای تامین مواد اولیه و ساماندهی و ایجاد تعادل در قیمت لوله های پلی اتیلنی در سطح کشور است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ضریب بهره‌ وری آب به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در بخش آب از 0.9کیلوگرم بر متر مکعب به 1.32 افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: توسعه و افزایش سطح زیر کشت در کشور ممنوع بوده و صرفا بر روی ارتقای بهره وری آب تمرکز شده است.
به گزارش ایرنا اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برای بازدید از روند طرح های اجرایی در این حوره به ارومیه سفر کرده است.
وی در این سفر از روند اجرایی پروژه آبیاری تحت فشار تجمیعی اراضی آبخور خان ارخی روستای بالو در سطح 350 هکتار شبکه فرعی و ایستگاه پمپاژ شبکه آبیاری تحت فشار شهرستان ارومیه بازدید کرد.
بازدید از باغ انگور در روستای دیم دشت ارومیه نیز در این سفر انجام شد.
بازدید از مزرعه الگویی 9 هکتاری گوجه فرنگی و کلم مجهز به آبیاری تحت فشار موضعی نوار تیپ در روستای جهتلوی ارومیه نیز امروز با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و مسوولان ارومیه انجام شد.
در دهه اخیر حدود 50 تا 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به شیوه های نوین ابیاری تجهیز شده اند.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.