اسمعیل کریم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح ابلاغی کشت گندم در سال زراعی پیش رو 341 هزار و 304 هکتار است که نسبت به سال زراعی جاری کاهش 26 هزار و 574 هکتاری را نشان می دهد.
وی بیان کرد: سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان برای کشت گندم آبی81 هزار و 304 هکتار و برای گندم دیم 260 هزار هکتار است.
وی اضافه کرد: در تولید گندم برای سال زراعی آینده، کاهش ویژه ای پیش بینی نشده و انتظار می رود با استفاده از فنون نوین، یافته های جدید، بذرهای اصلاح شده، مبارزه با آفات و علف های هرز و سایر راهکارها راندمان تولید افزایش یابد تا کاهش سطح را جبران کند.
وی ادامه داد: قیمت پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده، یکهزار و 560 تومان به ازای هر یک کیلوگرم گندم است و این نرخ خرید نسبت به سال زراعی جاری که یکهزار و 310 تومان بود، رشد خوبی دارد.
وی ادامه داد: بیش از 50 درصد بذر مصرفی گندم استان توسط زارعان بومی تولید می شود.
کریم زاده با اشاره به مزایای کشاورزی حفاظتی بیان کرد: کشاورزی حفاظتی برای حفظ رطوبت، گردش ماشین، پوکی خاک و صرفه جویی در مصرف آب به جهت نفوذ راحت، 30 درصد صرفه جویی در مصرف آب را در پی دارد.
به گزارش ایرنا خرید تضمینی گندم تا اواخر شهریور سال جاری در استان ادامه دارد.
سالانه حدود 600 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعان به صورت تضمینی خریداری می شود و سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری حدود 368 هزار هکتار است.
آذربایجان غربی دارای 700 هزار تا یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که 50 درصد آن سالانه به کشت گندم اختصاص می یابد.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.