فرهاد سرخوش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از سال 1376 تا 1392 میزان آب ورودی به این پیکره آبی به یک ششم کاهش یافت، بیان کرد: اگر این روند ادامه می یافت و اقدامات ستاد احیا نبود، امروز دریاچه ارومیه وجود نداشت.
وی اضافه کرد: تکمیل طرح های انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه نیز 50 درصد از مشکلات مربوط به این پیکره آبی را حل می کند.
وی با اعلام اینکه تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی 36 کیلومتر طول دارد، افزود: نزدیک به 23 کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده است و مابقی نیز تا پایان سال 1398 اجرا می شود.
سرخوش با اعلام اینکه تاکنون بیش از 11 هزار میلیارد ریال برای احداث تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده، گفت: 10 هزار میلیارد ریال دیگر برای تکمیل این طرح اعتبار نیاز است.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه برای تامین اعتبار این طرح هیچ مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و به دلیل توقف آب ورودی به آن در فصل گرما بیش از 60 درصد دریاچه خشک می شود، اضافه کرد: در صورت بهره برداری از طرح های انتقال آب، مشکل اصلی احیای نگین آبی آذربایجان برطرف می شود.
به گزارش ایرنا ستاد احیای دریاچه ارومیه نقش هماهنگی برای اجرای طرح های احیا را بر عهده دارد و اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای تکمیل طرح ها در اختیار دستگاه های مرتبط از جمله شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی قرار می گیرد.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.
نگین آبی آذربایجان در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/ از سال 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
آب این حوضه آبی بسته از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها، 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.