رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: درصددیم ارومیه بعنوان مهد طب مدرن ایران ثبت ملی شود.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی آقازاده در مراسمی بمنظور گرامیداشت روز دارو ساز طی سخنانی به تاریخچه علم طب اشاره کرده و گفت: آذربایجان غربی و ارومیه را می توان مهد پزشکی ایران دانست بطوری که در سال 1835 اولین درمانگاه طبی مدرن ایران در ارومیه تاسیس شد و در حدود 140 سال قبل اولین بیمارستان ایران و اولین دانشکده پزشکی ایران در ارومیه افتتاح شدند، بعدها اولین دوره آموزش پرستاری خاورمیانه نیز در ارومیه راه اندازی شد و اولین دانشکده پرستاری ایران نیز در این شهر راه اندازی شده است.
وی افزود : برنامه های طبی این شهر و منطقه همه در تاریخ یگانه بوده اند از جمله اینکه اولین قرنطینه مدرن بیماری های واگیردار در زمان ناصرالدین شاه و اولین مرکز بهداشت روستایی ایران نیز به نام این شهر ثبت شده اند.
آقازاده اضافه کرد: زمانی که در ایران جراحی به مفهوم واقعی وجود نداشت دکتر رایت و دکتر گرانت دو جراح برجسته جهانی در ارومیه طبابت می کردند  . وقتی نام جراحی به میان آمد باید از همشهری دانشمندمان دکتر ویپل معروف هم نام ببریم او متولد و بزرگ شده و تحصیل کرده ارومیه بود و نامش بر روی مراکز درمانی مهمی در جهان می درخشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در ادامه تصریح کرد: فعالیت پزشکی و درمانی بدون پزشک معنا ندارد و پزشکی یک مشعل تاریخ ساز است و یک پزشک با مجموعه فعالیت های خود می تواند در تاریخ ماندگار باشد و ما تلاشگران این عرصه نیز باید نسبت به حفظ این تاریخ جدیت کنند لذا دانشگاه علوم پزشکی در صدد جمع آوری اسناد پزشکان قدیمی منطقه و اثرگذار برای راه اندازی موزه تاریخ پزشکی ارومیه  می باشد و تیمی را برای جمع آوری این اسناد تاریخی بکار گرفته ایم .
 آقازاده اضافه کرد: مجموعه اسناد و مدارک موجود در تاریخ دانشگاه و طبابت استان و اولین های پزشکی ایران و خاورمیانه این قابلیت را به منطقه می دهد که درصدد هستیم ثبت ملی اولین های پزشکی ایران و بعبارت دیگر مهد طب مدرن ایران به نام شهر ارومیه و پزشکان این شهر را انجام دهیم و به جد دنبال آن خواهیم بود تا برند پزشکی مدرن ایران به نام این شهر و منطقه ثبت شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.