اسکندر علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه بین 70 تا 100 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت این محصول می رود که امسال به علت رعایت تناوب کشت 70 هکتار بوده است.
وی با بیان اینکه بیش از 10 واحد عرق گیری صنعتی در استان فعال است، اضافه کرد: این گیاه بدون آفت است و تنها علف سس یا همان زرش در اصطلاح محلی که علفی رونده و پیچنده به دور بادرشبو است می تواند به آن خسارت زده و قیمت آن را تحت تاثیر قرار دهد.
وی ادامه داد: در عرق گیری بادرشبو به ازای هر یک کیلو یک لیتر بادرشبوی خالص استحصال می شود که هم به مصارف داخلی رسیده و هم صادر می شود.
وی بیان کرد: گیاه بادرشبو به علت نیاز کم به آب در طول مراحل کشت، اهمیت دارویی آن و پتانسیل بالای استان در تولید، جزو گیاهانی است که کشت و افزایش سطح زیر کشت آن در برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی استان قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا بادرشبو در نواحی کوهستانی می روید ولی امروز به علت خواص دارویی و مزیت های اقتصادی در شرایط مزارع آبی نیز کشت می شود.
گیاه بادرشبو دارای خواص آرامش بخش، اشتهاآور و ضد نفخ است و اغلب به صورت شربت در اعیاد و میهمانی ها و یا همراه فالوده در ارومیه سرو می شود.
گاهی اسانس این گیاه نیز در صنایع مصرف می شود.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.