به نوشته این روزنامه، «عکاسی عشق و بهتر بگویم هنر است» این تعریف سید کاظم یوسفی، عکاس خبرگزاری ایرنا آذربایجان شرقی است.
19 آگوست مصادف با 28 مرداد ماه در تقویم بسیاری از کشورهای جهان به عنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است. عکاسانی که ابزار کارشان دوربینی است که از دریچه لنز آن دنیا را می بینند و با ثبت لحظات به یاد ماندنی، دنیا را در قاب دوربین خود جاودانه می کنند. عکاسان با شکار لحظه ها روایت های تلخ و شیرین زندگی مردم را ثبت می کنند ولی خود ثبت نمی شوند.
به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی عکاسی و موفقیت سید کاظم یوسفی در چهارمین جشنواره ملی ایثار و شهادت پای صحبت هایش نشسته ایم تا از چگونگی فعالیت حرفه ای خود در دنیای شاتر، عکس و دوربین برایمان سخن بگوید.
سید کاظم یوسفی متولد آبان ماه سال 1359 در تبریز بوده و کارشناس مدیریت امور فرهنگی است.
آن چنان که خودش می گوید: از سال 82 وارد این عرصه شده و از سال 86 به صورت حرفه ای این شغل را دنبال می کند.
عکاس خبرگزاری ایرنا در مورد نحوه آشناییش با حرفه عکاسی می گوید: از طریق یکی از دوستان بنام آقای وحید حسین زاده با این حرفه آشنا شدم و آقای محمد عزیزی راد نخستین استادم در این عرصه بودند که با هدیه کتاب آموزش عکاسی باعث شدند تا به این حرفه علاقه مند شوم و همیشه همراهی ام کرده اند و تمامی موفقیت هایم در این عرصه را مدیون ایشان هستم.
در کارنامه هنری این عکاس موفق کسب رتبه پنجم مسابقات عکس خبری آذربایجان شرقی، عکس برگزیده مسابقه 'زیبایی های تبریز'، نفر چهارم مسابقه عکس' پرچم برافراشته غیرت در ایران'، عکس برگزیده جشنواره ملی 'تعاون و رسانه'، نفر برگزیده مسابقه عکس 'چشم در چشم'، نفر برگزیده نخستین جشنواره سالانه تولیدات مراکز و دفاتر ایرنا، نفر برتر نخستین جشنواره 'ابوذر' در تبریز به چشم می خورد که در طول دو دهه فعالیت در این عرصه کسب کرده است.
یوسفی که اخیرا در جشنواره ایثار و شهادت رتبه سوم را کسب کرده است، در خصوص عکس منتخب خود در این جشنواره می گوید: عکس ارسالی ام به این جشنواره به لحاظ بصری از ترکیب بندی مناسبی برخوردار بود و همین مساله نیز بر تاثیرگذاری آن افزوده بود.
او با بیان اینکه تنها قاعده عکاسی این است که «در عکاسی هیچ قاعده ای وجود ندارد»، می افزاید: بر این اساس عکسی که دارای ترکیب بندی مناسب باشد، به خوبی می تواند توجه مخاطب را به سمت سوژه اصلی جلب کند.
منتخب چهارمین جشنواره ایثار و شهادت کشور ادامه می دهد: استفاده از ترکیب بندی در هر نوع عکاسی و در هر شرایطی به سادگی امکان پذیر است و عکس هایی که این نکات در آنها رعایت شده باشد، جذاب تر و تاثیرگذارترند.
او استفاده از تکنیک تقارن در عکس را تنها دلیل منتخب شدن عکسش در جشنواره اخیر ذکر می کند و می افزاید: تقارن در عکس زمانی ایجاد می شود که دو طرف یک تصویر با هم برابر باشند و الگوها، تکرار یک عنصر بصری خاص هستند که با فاصله مساوی و یا نامنظم در کنار هم قرار گرفتند، تقارن و الگو های تکراری تاثیر هماهنگی بر هم دارند، می توانند سبب انتقال حس آرامش به بیننده ی عکس شوند.
یوسفی همچنین درباره سختی ها و شیرینی های حرفه عکاسی می گوید: گاهی برای گرفتن یک عکس مجبوریم مسافت های طولانی را طی کنیم و مدت ها انتظار بکشیم، حال آنکه همزمان باید تجهیزات سنگینی را نیز با خود حمل نماییم.
او کار کردن در شرایط مختلف آب و هوایی، خطرناک یا ایمن و... را از دیگر سختی های حرفه عکاسی عنوان می کند و می افزاید: گاهی با قبول خطرات مختلف برای ثبت صحنه های ناب موردنظر خود باید ساعت ها در کمین باشیم تا بتوانیم عکس های حرفه ای خوبی بگیریم.
عکاس خبرگزاری ایرنا با اشاره به اینکه ساعت کاری این حرفه نیز متفاوت است، ادامه می دهد: چنانچه عکاس در استخدام سازمان یا ارگان خاصی باشد، معمولا ساعات مشخصی را کار می کند ولی چنانچه به صورت آزاد و مستقل کار کند، ساعات کاری متنوع و نامنظمی دارد، البته در شغل عکاسی امکان کار به صورت پاره وقت نیز وجود دارد، حال آنکه برخی از عکاسان مانند عکاسان تجاری، خبری یا صنعتی ممکن است گاهی برای تهیه عکس به سفرهای کاری بروند.
او در ادامه در تعریف حرفه عکاسی می گوید: عکاسی عشق و بهتر بگویم هنر است که کم کم به یک کار درآمدزا و شغل نیز تبدیل می شود و نیازمند علاقه ی زیاد است.
یوسفی همچنین با تاکید بر اینکه رابطه ای میان مدل دوربین عکاسی و ثبت عکس های زیبا وجود ندارد، می افزاید: عکاسی مستلزم رعایت قواعد ثابتی نیست اما نکاتی وجود دارند که می توان با رعایت آنها تاثیرگذاری عکس را بیشتر کرد، به عبارت بهتر یک سری قواعد خیلی راحت و قابل اجرا در عکاسی وجود دارد که با رعایت آنها عکس ها به لحاظ بصری جلوه قشنگ تری پیدا می کنند و این موضوع هیچ ربطی به مدل دوربین ندارد و همه عکاسان با رعایت این قواعد می توانند عکس های بسیار زیبایی ثبت کنند.
او در بخش دیگری از این سخنانش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را رسالت اصلی رسانه ها اعلام می کند و در این ارتباط می گوید: با گذشت قریب 30 سال از پذیرش قطعنامه 598 و پایان دوران دفاع مقدس به تدریج از فضای آن زمان دور می شویم، حال آن که این دوران یکی از درخشان ترین دوران ارزشی و تاریخی در قرن های اخیر بوده و حفظ خاطرات و ارزش‌های آن بسیار حائز اهمیت بوده و نیاز است رسانه ها بیش از این به این موضوع بپردازند و با انعکاس خاطرات دلاوری ها و رشادت های ایثارگران و شهدا، یاد آن دوران را زنده نگهدارند.
منتخب چهارمین جشنواره ایثار و شهادت کشور در پایان از تمام افرادی که او را در رسیدن به موفقیت همراهی و کمک کردند، تشکر می کند و می افزاید: بدون شک خانواده ام تلاش و زحمت زیادی در این راه متحمل شده اند و من صمیمانه از آنها قدردانی می کنم.
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.