علی علیمحمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه عدس محصول عمده شهرستان ورزقان است و به صورت ارگانیک و بدون استفاده از کود و سم و دیم تهیه می شود، افزود: این طرح به صورت پایلوت در یکی از روستاهای شهرستان با همکاری واحد ترویج، کارشناس زنان شهرستان، مرکز جهاد کشاورزی بکرآباد و کارشناس پهنه روستا و با مشارکت روستائیان اجرا می شود.
وی اظهار داشت: طرح استاندارد سازی عدس ویژه زنان روستایی است و 12 نفر از زنان روستایی روستای تازه کند بکرآباد در این طرح مشارکت دارند.
علیمحمدی گفت: زنان روستایی شهرستان نقش عمده ای در کاشت، داشت و برداشت عدس دارند اما نبود خرید تضمینی این محصول مشکلات زیادی در امر برداشت این محصول ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: برداشت کاملا' سنتی و دستی عدس موجب شده قیمت تمام شده آن اقتصادی نباشد و محصولی که کاملا سالم تولید می شود با محصول خارجی هم قیمت و حتی کمتر به فروش می رسد و یا در دست کشاورز می ماند.
علیمحمدی با بیان اینکه این موضوع به تدریج باعث رغبت کمتر کشاورزان به کشت عدس خواهد شد، یادآور شد: اجرای این طرح و معرفی عدس به عنوان محصول سالم می تواند عدس شهرستان ورزقان را به یک برند تبدیل کرده و از کاهش قیمت آن بکاهد.
به گفته وی، کارشناسان اداره استاندارد، معاونت غذا و دارو و کارشناس زنان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از طرح استقرار استانداردهای کشاورزی در شهرستان ورزقان طی تیر ماه گذشته بازدید کردند.
شهرستان ورزقان با جمعیت 50 هزار نفر در فاصله 85 کیلومتری شمال تبریز واقع است.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.