به گزارش ایرنا، حمید شکری روز شنبه در بازدید از منطقه فسیلی و مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران در مراغه افزود: با توجه به پتانسیل بالای این منطقه در جذب گردشگر و وجود زمینه های متعدد برای حضور پژوهشگران، سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست و فسیل شناسی ضروری است.
وی ادامه داد: ایجاد زمینه های لازم و تسهیل برای سرمایه گذاری در تکمیل طرح های زیست محیطی از جمله موزه های صحرایی و مرکز تحقیقات فسیل شناسی، باید مورد توجه مدیران این سازمان و مدیران شهرستانی و ادارات قرار گیرد.
وی اضافه کرد: سرمایه گذاری و تکمیل این طرح ها می تواند زمینه ساز صیانت از آثار به جای مانده از دوران های گذشته و ایجاد مرکز بزرگ تحقیقاتی در زمینه فسیل شناسی و محیط زیست در منطقه و کشور شود.
شکری افزود: وجود فسیل های ارزشمند و منحصر به فرد از دوران های مختلف تاریخی و باستانی، این منطقه را می تواند به جاذبه ای گردشگری تبدیل کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز در این بازدید با اشاره به یافته های فسیلی ارزشمند در منطقه مراغه گفت: سایت های حفاری شده و موزه صحرایی این شهرستان تنها سایت دارای فسیل های مهره دار در خاورمیانه بوده و از این نظر منحصر به فرد است.
غلامرضا زارع افزود: این منطقه استعداد مناسبی برای ایجاد کمپ دائمی فسیل های مهره دار کشور را دارد از این رود و نیازمند حمایت است.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 48 درصدی مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران در مراغه ادامه داد: احداث این مرکز از سال 1386 با زیربنای بیش از هشت هزار و 100 متر مربع آغاز شده و برای ادامه نیازمند بودجه و اعتبار لازم است.
وی با بیان اینکه تاکنون 42 میلیارد ریال برای این منظور هزینه شده اضافه کرد: برای تکمیل این طرح تحقیقاتی و ملی به بیش از 60 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
منطقه طبیعی فسیلی مراغه به مساحت یک هزار و 26 هکتار طی مصوبه شماره 264 شورای عالی محیط زیست در 14 خرداد 84 به عنوان اثر طبیعی ملی مصوب شده تا ازتخریب، برداشت و حفاری دراین منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی به طور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.
این منطقه بخشی از محدوده بزرگ فسیل دار کوهستانی سهند است که به لحاظ داشتن مناسب ترین فسیل های هفت تا 12 میلیون ساله به عنوان بهشت فسیل شناسان، شهرت جهانی دارد.
وسعت منطقه فسیلی مراغه حدود 40 هزار هکتار بوده و فسیل های مکشوفه در این منطقه شامل گونه هایی از جوندگان، اسب سانان، گاو سانان، گوشتخواران مانند ببر دندان شمشیری، کفتار، گرگ و خرس، خانواده گوزن ها، زرافه ها، کرگدن ها، فیل ها و آنتولوپ هاست.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.