علی محمودی روز پنجشنبه در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی و کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری این شهرستان افزود: با وجود نرخ بالای اشتغال در حوزه فرش هریس و کشاورزی سرانه درآمدی این شهرستان پایین است.
وی با بیان اینکه 28 درصد مردم این شهرستان در حوزه کشاورزی و 49 درصد در بخش صنعت و معدن اشتغال دارند، اظهار داشت: عمده اشتغال مردم این شهرستان در بخش صنعت مربوط به بافت فرش هریس است.
محمودی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های خاص این شهرستان فرش معروف آن است، گفت: فرش هریس به ثبت جهانی رسیده است.
فرماندار هریس یادآوری کرد: اعتبار ابلاغی این شهرستان در موضوع مشاغل خانگی حدود 10 میلیارد ریال بود ولی به دلیل ابلاغ نشدن این اعتبار از سوی بانک‌ها تنها یک میلیارد و 500 میلیون ریال جذب شد.
محمودی از تصویب و جذب 2 طرح با اعتبار 500 میلیون ریال در قالب طرح پشتیبان در این شهرستان خبر داد و گفت: در 2 ماه گذشته طرح‌های مختلفی به ارزش 250 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات حمایت و توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری معرفی شده که از این میزان بیش از 120 میلیارد ریال از سوی بانک‌ها ابلاغ ‌شده و در مرحله تکمیل پرونده است.
وی اظهار داشت: بیشتر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حمایت و توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری اسناد زمین‌های روستایی را به ‌عنوان تضمین قبول نمی‌کنند.
فرماندار هریس با بیان اینکه 15 طرح با اعتبار 100 میلیارد ریال در قالب تسهیلات اشتغال فراگیر در کمیته فنی این شهرستان تصویب و به بانک‌ها معرفی ‌شده‌ است، گفت: سال گذشته برای کمیته امداد 31 میلیارد ریال اعتبار تخصیص ‌یافته بود که 100 درصد اعتبار جذب شد.
محمودی با اشاره به برگزاری اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان ادامه داد: در این همایش 160 فرصت سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران معرفی شد و تفاهم‌ نامه 12 طرح با سرمایه‌گذاران امضا شد.
وی با تاکید بر اینکه خواسته مردم هریس از سازمان تامین اجتماعی، ایجاد درمانگاه در این شهرستان است، گفت: این شهرستان حدود 20 هزار بیمه اصلی و تبعی دارد و به لحاظ مشکل معیشتی نمی‌توانند به درمانگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی مراجعه کنند بنابراین ایجاد این درمانگاه موجب رضایتمندی مردم می شود.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم هریس ایجاد درمانگاه تامین اجتماعی است، گفت: با وجود پیگیری های مکرر از سازمان تامین اجتماعی این سازمان هر بار بهانه‌ تراشی می‌ کند در حالی که شرایط و شاخص‌های لازم برای ایجاد درمانگاه در هریس وجود دارد.
بیت الله عبداللهی افزود: ایجاد درمانگاه تامین اجتماعی در این شهرستان حق مسلم و قانونی مردم است و آنان خواسته غیرقانونی ندارند.
وی اظهار داشت: زمین به مساحت مورد نیاز جهت احداث درمانگاه تامین اجتماعی در این شهرستان تامین ‌شده و حتی مدیر درمان تامین اجتماعی استان نیز از این زمین بازدید کرده است .
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قالیبافان این 2 شهرستان‌ از نظر بیمه مشکلات بسیار زیادی دارند، یادآوری کرد: شهرستان هریس قطب فرش سنتی و اصیل کشور به شمار می‌رود.
عبداللهی ادامه داد: در سالی که مزین به حمایت از کالای ایرانی است کاری نکنیم که تولیدکنندگان به خاطر مشکلات ریز و درشت دست از تولید بردارند زیراکه این کار خلاف آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند.
وی نبود شعب برخی بانک‌ها از جمله رفاه و توسعه تعاون را از دیگر نیازهای شهرستان هریس ذکر کرد و گفت: مردم این شهرستان به خاطر وام 20 میلیون ریالی و نبود شعبه این بانک‌ها مجبور هستند تا به شهرستان‌های تبریز یا اهر مراجعه کنند.
جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی و کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان هریس با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مدیران و مسوولان استانی و محلی برگزار شد.
شهرستان هریس با حدود 70هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
7227/8023/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.